Spekter med tilbud for å løse streiken ved Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter

- Spekter har i dag tilbudt LO Stat/Fagforbundet en løsning som vil føre til at alle dagens medlemmer av Fagforbundet på Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter skal få opprettholde pensjonsordningen. Vi forventer derfor at LO Stat/Fagforbundet vil møte oss så snart det er praktisk mulig for å få avsluttet streiken, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Streiken ved Røde Kors Haugland Rehabilteringssenter har pågått i to uker, og en streik er en belastning for alle involverte.

For å få avsluttet streiken slik at det ansatte kan vende tilbake på jobb og tilbudet til pasientene kan gjenopptas på vanlig nivå, tilbyr derfor Spekter at de streikende medlemmene i Fagforbundet får videreført dagens pensjonsordning uendret.

Spekters tilbud om løsning innebærer følgende:

• Alle arbeidstakere som er 55 år eller eldre beholder dagens pensjonsordning. Kravet til Fagforbundet om opprettholdelse av offentlig tjenestepensjonsordning for medlemmene, er dermed innfridd.

• Det settes ned et partssammensatt utvalg ved Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter for å drøfte ulike sider av aktuelle fremtidige pensjonsordninger ved virksomheten. Alle fagforeningene inviteres inn i dette arbeidet.

• Uansett hvilken fremtidig pensjonsordning som eventuelt blir valgt, garanterer arbeidsgiver følgende som overgangsordninger:

o   Ingen skal få svekket sine AFP-rettigheter som følge av en eventuell omlegging

o   Det skal etableres uføreordninger tilsvarende dagens nivå

o   Det skal etableres etterlatteordninger tilsvarende dagens nivå

o   Det skal etableres kompensasjonsordninger for ansatte som eventuelt måtte komme dårligere ut med ny ordning

• Fremtidig pensjonsordning tariffestes – altså i motsetning til dagens situasjon der ordningen ikke er tariffestet.

Les hele tilbudet her

Kulturstreiken: Feil om frilansere og kvinnediskriminering fra LO23.9.2021 13:11:41 CEST | Pressemelding

- Når vel 40 prosent av lønnskostnadene i scenekunstsektoren er lønn til frilansere, sier det seg selv at frilanserne må ha en like god pensjonsordning som de fast ansatte. LO tar grundig feil når de hevder at frilansere får god pensjon med en hybridordning. Loven som regulerer ordningen LO nå streiker for å få, er klar på at man mister den opptjente pensjonsbeholdningen hvis arbeidsforholdet er kortere enn 12 måneder, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.