Spår diabetesbølge

Innen 2045 vil en av åtte ha diabetes type 2, viser en ny studie. Diabetesforbundet krever politisk handling for å bremse denne utviklingen.

Innen 2045 vil en av åtte ha diabetes type 2, viser en studie presentert på den europeiske kongressen for ekstrem overvekt (ECO). I dag har en av elleve voksne diabetes type 2, og studien anslår en voldsom økning de kommende årene. Denne typen diabetes rammer generelt voksne som et resultat av overvekt kombinert med genetisk disposisjon.

- Norske politikere må ha en plan for å bremse denne utviklingen, sier Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet.

Han mener vi trenger sterkere forebyggende tiltak på linje med sukkeravgiften, og gode virkemidler for mer fysisk aktivitet i befolkningen. Det kreves også en større satsing på tidlig oppdagelse av diabetes type 2, god behandling og egenbehandling. Allgot mener regjeringens diabetesplanen må komme raskt på plass, og få langt større midler enn i dag.

- En diabetesplan som bare gis to millioner per år, blir et puslete tiltak mot en enorm utfordring. Bølgen av diabetes type 2 krever politisk handling nå, sier han.

Diabetes type 2 øker risikoen for en rekke komplikasjoner i kroppen, inkludert hjerte- og karsykdom, nyreskade, synstap og depresjon.

- Disse komplikasjonene er svært alvorlige for den enkelte, i tillegg til at de er dyre å behandle. Jeg stiller meg bak forskerne av rapporten som mener det nå kreves «aggressive og koordinerte tiltak» for å snu utviklingen, sier Allgot.