Sørg for god kredittscore før du skal kjøpe bolig

Mange spår nå at boligprisene i landet vil gå noe ned utover høsten. Da kan det åpne seg mulighet for flere til å komme inn på boligmarkedet. Dersom du er en av de som går med planer om å kjøpe egen bolig bør du på forhånd sørge for at du har høy kredittscore når du skal søke om lån.
En god kredittscore kan gi deg bedre lånebetingelser, så følg med på hvordan du ligger an. Foto: Istockphoto.

Både forbrukslån og boliglån

Bankene sjekker alltid kredittscoren til kunder før de tilbyr et lån -  enten det er et forbrukslån, boliglån eller en annen type lån. Kredittscoren avgjør for det første om du blir tilbudt lån, og dessuten vil den kunne påvirke hvilken rente du tilbys.

Vi vil forklare hvordan det henger sammen, og hva du selv kan gjøre for å sikre at du oppnår best mulig kredittscore.

Renteøkning

Det at Norge har rekordlav lånerente for tiden, etter at sentralbanken satte renten til null prosent, har vært en av forklaringene til at boligprisene steg markant gjennom 2020.

Samtidig har det vært varslet fra Sentralbanken at renten vil bli satt opp igjen. Det har ikke kommet noen dato for når det vil skje, men det er ventet at det vil skje enten i september eller desember - altså før året er omme.

Det er likevel ikke ventet høy renteoppgang. Imidlertid vil selv en liten renteoppgang kunne påvirke privatøkonomien betydelig dersom man har svært høy gjeld.

Psykologi

En annen faktor som er omtalt som årsak til en nedgang i boligprisene er psykologi. Det vil si hvordan boligkjøpere tenker rundt eget boligkjøp.

For det første gjelder det at hvis mange begynner å tro at prisene har nådd sin topp, så begynner flere å avvente boligkjøpet sitt. Det påvirker markedet. Det kan oppstå en forventning om at prisene skal ned. Hvis det gjelder tilstrekkelig mange av boligkjøperne kan det føre til at prisene faktisk går ned.

En annen faktor er at mange har jobbet hjemmefra gjennom korona-tiden, og sett at det er mulig. Flere store arbeidsgivere har varslet at de vil fortsette å la ansatte benytte hjemmekontor delvis også etter pandemien.

Det fører til at flere ser muligheter for å bo også utenfor storbyer og andre pressområder. Dersom de kun behøver å pendle til jobben en dag eller to i uka, så er det for mange fristende å bosette seg lenger unna arbeidsplassen enn de ellers ville gjort.

Nedgang i boligprisene

Disse faktorene er trukket fram som forklaring på at boligprisene i Oslo har gått ned gjennom de siste månedene. Samtidig omtales Oslo som et lokomotiv i boligmarkedet.

Derfor mener mange eksperter at resten av landet vil følge etter, ifølge blant annet E24.

Enten du er på jakt etter bolig i Oslo eller andre deler av landet er det en utvikling som kan være positiv.

Slik forbereder du deg

Mens du følger med på boligprisene, bør du også følge med på egen kredittscore. For det første kan du selv sjekke den hos for eksempel Defero.no.

Da får du tilgang til den informasjonen som bankene får, og som de bruker på å avgjøre om de skal tilby deg lån, og til hvilken rente. Dersom du oppnår en høy kredittscore bør du kunne forvente å ikke bare motta et lånetilbud, men også til en god rente.

Dersom kredittscoren din ikke er veldig høy, bør du se på om det er ting du kan gjøre for å forbedre den.

Ting som trekker en score ned er en dårlig betalingshistorikk, og høy eksisterende gjeld. Dersom du har forbruksgjeld, enten i form av lån eller kredittkortgjeld, bør du forsøke å betale den tilbake. Sett opp en betalingsplan, og hold deg til den. Da står du sterkere rustet når du skal kjøpe bolig.

Det er også viktig å kunne vise til stabil inntekt. Den bør være høyest mulig, men det er vel så viktig at den fremstår stabil. Så dersom du ikke er i fast jobb, kan det være en god ide å søke på faste stillinger før du kjøper bolig.

Det finnes andre faktorer, som det er vanskeligere å gjøre noe med raskt, som alder. Dersom du er helt ung, og ikke har mye økonomisk historikk, vil det ta noen år å endre på det. Likevel kan det avhjelpes noe av å benytte en kausjonist som sikkerhet i tillegg til boligen.

Du kan lese mer om hvordan bankene vurderer kunder som søker om lån på nettsidene til BilligeForbrukslån.no/. Der er det også lenker videre til andre nyttige temaer, om både kausjonister og andre temaer innenfor lån.