Sona skal ivareta journaliststudentenes rettigheter

Sona Emilie Kibsgård Sillah er nytt sentralstyremedlem i NJ Student. Hun studerer førsteåret på journalistikk ved Høgskulen i Volda (HVO) og gleder seg til å ta fatt på styrevervet i journaliststudentenes egen fagforening.
Sona E. K. Sillah er valgt som nytt sentralstyremedlem i NJ Student. Foto: Karl August Swanstrøm / Høgskulen i Volda

NJ står for Norsk Journalistlag og er en frittstående fagforening som jobber for journalistikken og journalistens rettigheter. NJ Student er en gren av denne organisasjonen. De jobber for å ivareta rettighetene til studentene både mens de studerer, jobber ved siden av studiene og er ute i sommerjobb. Sona stilte til intervju på det splitter nye mediehuset til HVO, Sivert Aarflot-huset.

– Først og fremst, gratulerer Sona! Hvordan har det seg at fagforeningsarbeid er interessant for deg?

– Tusen takk! Jeg har jo litt arbeidserfaring fra før av, så jeg så behovet til å ivareta de ansattes rettigheter og hva konsekvensene er av å ikke være fagorganisert. Samtidig har morfaren mitt vært aktiv fagforeningsmann, så man kan jo også si at jeg går litt i hans fotspor.

– Hva slags arbeidserfaring var det?

– Jeg jobbet 5 år i helsevesenet med omsorgsboliger og rehabilitering av eldre i Trondheim, og har også jobbet som barista i Oslo og litt av hvert forskjellig.

– 5 års erfaring fra én bransje er jo litt da, da antar jeg at du er litt eldre enn studentene som kommer rett fra VGS?

– Jeg er født i 1992, så det har vært vanskelig for meg å finne ut av hva jeg skal gjøre med livet mitt og hvilken studieretning jeg skulle velge. Derfor har jeg tatt meg god tid til å velge, slik at jeg ikke hopper ute i noe jeg ikke kommer til å trives med.

– Du har tidligere sagt til NJ Student at du valgte journalistikk for å kaste lys over urett og skjevheter i samfunnet. Kan du utdype det litt?

– Jeg ser at det er mye som er mellom linjene i journalistikken, og at mye er basert på stereotyper i samfunnet. Jeg er engasjert i likestilling, rasisme, men også klima og miljøvern. Som journalist får man muligheten til å kaste bedre lys over disse utfordringene, og man kan skape debatt. Kulturen vår er preget av stereotyper, spesielt innenfor film og musikk, og media har et ansvar for å rive ned disse og belyse de urettferdige samfunnsstrukturene.

– Du er altså førsteårsstudent i Volda, og kaster deg rett inn i dette styrevervet. Hvordan ble det til?

– Det var veldig tilfeldig. Jeg meldte meg inn i NJ Studentenes lokallag i Volda og ble valgt som styremedlem. Så var det en som skrev på Facebook-chaten at nestlederen ikke hadde anledning til å delta på en konferanse, og jeg fikk derfor representere Volda som frivillig. Deretter deltok jeg på årsmøtet hvor Emma Hoff, lederen i Voldas lokallag, anbefalte meg til å stille som styremedlem sentralt, og så var det gjort!

–Og nå skal du representere journalistikk-studentene i hele landet?

– Ja, det er viktig at man blir rustet til å komme inn i arbeidslivet og vet litt om hva slags rettigheter man har slik at man ikke blir brukt og hundset med. Å bygge nettverk med de forskjellige lokallagene på landsbasis er også noe jeg ser frem til.

– Ser du for deg at du kommer til å være engasjert i NJ etter studiene også?

– Jeg vet ikke hva fremtiden bringer, men akkurat nå så vil jeg si hundre prosent! Det er viktig at man organiserer seg.

– Hvorfor vil du anbefale journaliststudenter å melde seg inn i NJ, hva får de ut av det?

– Man får flere gode frynsegoder, slik som bra forsikring, tilbud til å delta på konferanser der man kan få faglig påfyll, og man kommer i kontakt med sentrale folk i bransjen. I tillegg er det en kjempefin anledning til å bli kjent med journalister fra hele landet, samtidig som det er gøy og sosialt!

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høgskulen i Volda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.