Jotun

Solid utvikling for Jotun, men usikkerhet fremover

(Sandefjord, 30. september 2021): Jotun omsatte for rekordhøye 14 975 millioner kroner i årets åtte første måneder. Driftsresultatet endte på 2 496 millioner kroner, men høye råvarepriser presser driftsmarginen.
Konsernsjef Morten Fon ved Jotuns hovedkontor i Sandefjord. Foto: Morten Rakke

Markedssituasjonen

Salget i segmentene for dekorative malinger, industrimalinger og pulverlakker har vist positiv utvikling så langt i år. I segmentet for skipsmalinger opplevde Jotun salgsnedgang på grunn av lavere nybyggingsaktivitet av skip på verdensbasis.

Den sterke veksten i årets åtte første måneder skyldes blant annet at Covid-19-pandemien medførte lavere aktivitet i samme periode i fjor. Det er fremdeles betydelig usikkerhet, men markedene viser nå positive tegn.

“Vi er tilfredse med å oppnå nok et rekordresultat i en utfordrende periode. Til tross for høye råvarepriser og fortsatt usikkerhet rundt pandemien i enkelte av våre markeder, leverer Jotun solid på de fleste områder,” sier konsernsjef Morten Fon.

Råvarepriser

Jotun har siden høsten 2020 opplevd en betydelig råvareprisøkning. Årsaken er ubalanse mellom tilbud og etterspørsel, noe som har hatt en vedvarende og økende negativ effekt på Jotuns råvarekostnader i 2021.

Fremtidsutsikter

Brannen i Sandefjord 15. september ventes å ha liten innvirkning på Jotuns leveringsevne. Lavere nybyggingsaktivitet for skip, presset i råvaremarkedet og usikkerheten knyttet til pandemien, gjør imidlertid den videre utviklingen usikker.

Råvareprisene antas å fortsette sin oppadgående trend, noe som også vil påvirke driftsresultatet negativt i neste tertial.

“Ytterligere prisøkninger vil bli nødvendig i alle forretningssegmentene,” sier Fon.

Jotun er godt posisjonert for videre lønnsom vekst, og selskapet står fast ved den langsiktige vekststrategien og investeringsplanen.

Finansielle nøkkeltall (mill. kr)       T1 + T2 2021            T1 + T2 2020               Endring

Driftsinntekter                                 14 975                        13 916                        16 %

Driftsresultat                                    2 496                          2 402                          4 %

Resultat før skatt                             2 315                          2 122                          9 %

For ytterligere informasjon:
Morten Fon, konsernsjef, mobil +47 909 19 822, morten.fon@jotun.no
Christian Espolin Johnson, kommunikasjonsdirektør, mobil +47 976 45 494,
christian.espolin.johnson@jotun.no

Konsernsjef Morten Fon ved Jotuns hovedkontor i Sandefjord. Foto: Morten Rakke

Om Jotun

Jotun
Hystadveien 167
3209 Sandefjord

Jotun er en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker, med 64 selskaper og 40 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinenter. I tillegg har Jotun agenter, avdelingskontor og distributører i mer enn 100 land. Jotun hadde i 2020 en total omsetning på mer enn 21 milliarder NOK, og har i dag over 9 800 medarbeidere. Konsernet er organisert med fire segment inndelt i syv regioner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.

Følg pressemeldinger fra Jotun

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jotun på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jotun