Jotun

Rekordår for Jotun

(Sandefjord, 13. februar 2024): Jotun leverte sitt beste år noensinne i 2023. Til tross for globale utfordringer og konflikter, opprettholder malingsprodusenten sine vekst- og investeringsplaner.

Morten Fon
Morten Fon Morten Rakke

Både omsetning og driftsresultat endte på nye rekordnivåer for Jotun i 2023. Omsetningen ble 31 861 millioner kroner, hvilket var opp 14 prosent fra året før. Den solide salgsveksten i alle segmenter ble drevet av økt volum og høyere priser. Driftsresultatet steg 72 prosent fra 2022 til 6 430 millioner kroner, og fallende råvarepriser og god kostnadskontroll var blant de viktigste bidragsyterne.

«2023 var et veldig godt år for Jotun. Vi økte salget og lønnsomheten i alle segmenter, tok markedsandeler og er godt fornøyd med den økonomiske utviklingen», sier konsernsjef Morten Fon.

Investeringer

Jotun fortsatte å investere i produksjonskapasitet og forsknings- og utviklingsanlegg gjennom fjoråret. Samlede investeringer utgjorde 1 374 millioner kroner, noe som var rett over nivået fra 2022. Dette fortsetter inn i 2024. Selskapets planlagte eller pågående investeringsprosjekter inkluderer ny fabrikk i Egypt, fabrikkutvidelse i Indonesia, nytt regionalt FoU-senter i Malaysia og anleggsoppgradering i Norge.

«En av de strategiske pilarene i Jotun er å utnytte mulighetene når vi ser dem. Det er viktig for oss å investere for fremtiden, og vi skal fortsette å vokse organisk», sier Fon.

Utsikter

Jotun har startet 2024 med god fart og forventninger om videre vekst, om enn i et roligere tempo enn de foregående årene. Høy markedsaktivitet og god kostnadskontroll vil fortsette å skape solide økonomiske resultater. Selv om selskapets generelle utsikter er positive, er det fremdeles betydelig usikkerhet rundt oss.

«Globalt ser vi lavere vekstprognoser, økte geopolitiske spenninger, kriger og konflikter. Jotun er imidlertid godt posisjonert for videre lønnsom vekst, og vi opprettholder vår langsiktige strategi og investeringsplaner», sier Fon.

Finansielle nøkkeltall

(Mill. kr)

Endring

Driftsinntekter

Driftsresultat

Resultat før skatt

For ytterligere informasjon

Morten Fon, konsernsjef, +47 909 19 822, morten.fon@jotun.no
Henrik Sandvik, kommunikasjonssjef, +47 990 23 031, henrik.sandvik@jotun.no

Følg pressemeldinger fra Jotun

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jotun på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jotun