Jotun

Solid salgs- og resultatvekst for Jotun

Sandefjord, 28. mai 2019: Jotun solgte maling og pulverlakker for 6 245 millioner kroner i årets første fire måneder, en økning på ti prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsresultatet økte med over 50 prosent til 851 millioner kroner.

Sterk vekst i salget av rusthindrende maling er den viktigste bidragsyteren til omsetningsøkningen, sammen med prisøkninger i alle segmenter. Også salget av skipsmaling er på vei tilbake etter en periode med lav etterspørsel. I tillegg bidrar positive valutaeffekter til vekst på topplinjen.

- Etter en lengre periode med svært krevende markedsforhold innen skipsbygging og offshore, ser vi nå en markant bedring. Jotun er en av verdens ledende leverandører av maling til disse markedene, og den globale oppgangen påvirker derfor Jotun positivt. Vi forventer at salgsveksten vil fortsette utover i 2019, ettersom aktiviteten både innen nybygg av skip og i offshoresektoren er forventet å øke gjennom året, uttaler konsernsjef Morten Fon.

Kraftig resultatforbedring

Mens resultatet i fjor var preget av lavere salg og høye råvarepriser, er driftsresultatet for årets første fire måneder kraftig forbedret og endte på 851 millioner kroner (2018: 561 millioner).

- Vi får nå betalt for jobben som er gjort med å kontrollere kostnader og kompensere for høye råvarepriser. Usikkerhet knyttet til utviklingen i råvarepriser fremover gjør at vi må fortsette å passe på kostnadene, sier Fon.

Investerer videre

Jotun investerte totalt 481 millioner kroner i eiendom, anlegg og immaterielle eiendeler i første tertial. Dette utgjør åtte prosent av omsetningen og er mer enn en dobling sammenlignet med samme periode i fjor (2018: 218 millioner). De største investeringene er knyttet til byggingen av nytt hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord, i tillegg til investeringer i økt kapasitet i Egypt og Vietnam.

Høydepunkter så langt i 2019:

• Sterk vekst i salg og driftsresultat
  • Segmentene for industrimaling og skipsmaling på vei tilbake etter en krevende periode
  • Fortsetter å investere for fremtiden
Finansielle nøkkeltall (millioner kroner) T1 2019 T1 2018 Endring
Driftsinntekter 6 254 5 658 + 10 %
Driftsresultat 851 561 + 52 %
Resultat før skatt 792 464 + 71 %

Om Jotun

Jotun
Hystadveien 167
3209 Sandefjord

Jotun er en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker, med 64 selskaper og 40 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinent. I tillegg har Jotun agenter, avdelingskontor og distributører i mer enn 100 land. Jotun hadde i 2018 en total omsetning på NOK 17,7 milliarder, og har i dag over 9 800 medarbeidere. Konsernet er organisert med fire segment inndelt i syv regioner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.

Følg pressemeldinger fra Jotun

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jotun på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jotun