Smør gir 5 ganger høyere klimautslipp enn margarin
Plantebaserte margariner er klimavinnerne i en studie gjennomført av Norsk institutt for bærekraftsforskning (NORSUS) på oppdrag fra Mills AS. Her ble klimaavtrykk fra Soft Flora og øvrige margariner fra Mills sammenliknet med meierismør fra Tine.
Klimaavtrykk måles i CO2-ekvivalenter (CO2e), og er et mål på hvordan et produkt påvirker global klimaendring. Også åtte andre faktorer som påvirker miljøet er inkludert i studien, blant annet vannknapphet, overgjødsling og forbruk av fossile råvarer.
Soft Flora har en betydelig lavere miljøpåvirkning enn meierismør innen åtte av ni områder som ble analysert. Mens 1 kg meierismør gir et klimaavtrykk på 10,4 kg CO2e, er tilsvarende tall for Soft Flora 1,8 CO2e.
For å forsøke å sette dette i en kontekst, kan det årlige «merutslippet» ved bruk av meierismør i stedet for Soft Flora i Norge sammenlignes med utslippet fra 72.000 biler som hver kjører 500 mil.
Alle faser i produktets «levetid» er tatt med i undersøkelsen. Det inkluderer alt fra produksjon av råvarer og emballasje til produksjon av selve produktet. Transport, bruk av kjøleskap for oppbevaring, avfallshåndtering hjemme hos forbrukeren samt gjenvinning av emballasjen, er også inkludert.
Råvarene har størst påvirkning
Resultatene fra analysen viser at det er råvarene som utgjør den største andelen av miljøpåvirkningen, både for margarinproduktene og for meierismør.
Soft Flora er laget av planteoljer (hovedsakelig rapsolje), vann og litt skummet melk, mens meierismør er basert på en animalsk råvare; fløte.
Soft Flora har adskillig lavere miljøpåvirkningsgrad enn meierismør fra Tine innen de fleste miljøfaktorene som ble vurdert. Det samme er tilfellet for de andre Mills-produktene som var med i studien; Olivero, Vita hjertego' og Melange. Alle produseres ved Mills-fabrikken i Fredrikstad.
Overrasket over forskjellen
Bærekraftsdirektør i Mills AS, Emilie Olderskog, sier følgende om resultatene fra analysen:
– Vi har lenge visst at margarin er et bedre klimavalg enn meierismør. Men i likhet med meg, vil nok mange bli overrasket over hvor stor forskjellen faktisk er.
En undersøkelse utført av Kantar for Mills i november 2021 bekrefter at det generelt er lav kunnskap rundt produktenes klimautslipp. Samtidig uttrykker en av tre at økt kunnskap om produktenes klimaavtrykk, vil påvirke framtidig valg mellom margarin og meierismør.
– Vi synes det er flott at så mange ønsker å ta klimavennlige valg i hverdagen, og vi i Mills skal fortsette å tilby gode alternativer som både er bra for oss forbrukere og for planeten, sier Olderskog.
Funnene i denne norske studien er sammenfallende med en tilsvarende internasjonal livsløpsanalyse av smør og margarin, gjennomført av Liao med flere i 2020*.
Analysen er kvalitetssikret av Research Institutes Of Sweden (RISE). Les rapporten her.
*Liao, X., M. J. W. Gerichhausen, X. Bengoa, G. Rigarlsford, R. H. Beverloo, Y. Bruggeman and V. Rossi (2020). "Large-scale regionalised LCA shows that plant-based fat spreads have a lower climate, land occupation and waterscarcity impact than dairy butter." The International Journal of Life Cycle Assessment 25(6): 1043-1058.
Nøkkelord
Kontakter
Kjersti JohannessenInformasjonssjef
Tel:+4790557855kjersti.johannessen@mills.noBilder
Om Mills
Mills AS er et norsk selskap etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885. Der holder vi hus fremdeles. Vi produserer og markedsfører flere av landets mest kjente og kjære matvarer under merkevarene Plantego’, Delikat, Mills, Vita hjertego’, Soft Flora, Olivero og Melange. Vi skaper små og store øyeblikk av matglede hver dag!
Følg pressemeldinger fra Mills
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mills på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mills
Agra tar en bit av Nordens største kebabselskap5.11.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
Agra konsernet har i dag signert en avtale om kjøp av 60% av aksjene i Schysst Käk AB som siden de lanserte "hela Sveriges hemmakebab" har vært pioneren i å etablere kebab som et hjemme-måltid og fått millioner av svenske fans. Etter bare 7 år i markedet har den årlige omsetningen passert 400 mill SEK og Schysst Käk er for lengst etablert som en sterk merkevare i svensk dagligvare.
Vi lanserer Mills Grønnsakspostei!30.8.2024 13:25:45 CEST | Pressemelding
En smøremyk og god postei, helt uten kjøtt.
Mills lanserer Eventyrpostei!28.9.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Eventyrpostei fra Mills er en god og mild leverpostei som vil passe perfekt for barnefamilier. Den er lett å smøre på brødskiven og rik på jern.
Nordmenn baker fortsatt – og dette er favoritten!16.12.2022 11:14:39 CET | Pressemelding
Mange fant frem kjevle og bakebolle under pandemien, men holder bakegleden seg frem mot julen 2022?
Bærekraftpris til Mills24.10.2022 14:19:27 CEST | Pressemelding
Matprodusenten fikk tildelt utmerkelsen for sitt klimaarbeid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom