Netcompany

Smittestopp-leverandøren Netcompany skal utvikle digitalt koronapass

Danske myndigheter har gitt IT-selskapet Netcompany oppdraget med å utvikle en koronapass-app for Danmark. - Nå er vi motiverte og klare for å gjøre den samme jobben i Norge, slik at landet kan gjenåpnes så raskt som mulig, sier norgessjef Geir Arne Olsen.

Netcompany har fått oppdraget med å utvikle et digitalt koronapass som forventes å
bli tatt i bruk i Danmark i mai. Løsningen kan dokumentere vaksinestatus, testsvar fra PCR-test og hurtigtest, samt immunitet ved tidligere smitte, noe som gir mulighet for at vi lettere kan krysse grenser og gjenåpne samfunnet. Løsningen vil også være i samsvar med kravene som blir satt i EU.

- Arbeidet som er igangsatt i Danmark gir norske myndigheter en gylden mulighet og inspirasjon til å raskt få på plass en tilsvarende løsning i Norge. Det er grunn til å forvente at verden blir nødt til å leve med denne pandemien i lang tid, og derfor er det nødvendig å få på plass et koronapass så fort som mulig. Det er avgjørende for befolkningen og næringslivet at samfunnet kan gjenåpnes mest mulig, raskest mulig. Idretten, handelsstanden, reiselivsnæringen og kulturlivet er eksempler på deler av samfunnet som skaper store ringvirkninger, og som nå lider etter å ha ligget brakk i et år, sier daglig leder Geir Arne Olsen i Netcompany Norge.

Netcompany er den samme aktøren som har utviklet den norske Smittestopp-appen som nå er i bruk, og selskapet har lang erfaring med å utvikle samfunnskritiske, digitale løsninger til helsesektoren. Den norske løsningen for Smittestopp-app i versjon 2.0 ble lansert raskt og har fungert i tråd med hensikten, etter at mye forarbeid ble gjort med utviklingen av tilsvarende løsning i Danmark. Den samme tilnærmingen kan på sikt bli mulig for et norsk koronapass.

- Dette kan bli nok et eksempel på hva vi hos oss omtaler som «GovTech framework»-løsninger. På godt norsk handler det ganske enkelt om at vi trekker på vår utviklingserfaring og innsikt fra lignende prosjekter og velprøvde løsninger, slik at vi effektivt og rimelig kan lansere trygge løsninger der behovet oppstår. En sikker norsk variant av koronapass som hensyntar nasjonale behov og kriterier kan være klart raskt, sier Olsen.

Denne presentasjonsvideoen viser eksempler på hvordan koronapasset kan bli et avgjørende verktøy i gjenåpning av samfunnet: www.netcompany.com/no/Koronapass

Geir Arne Olsen
Norgessjef

Om Netcompany

Henrik Ibsens gate 20

+47 24 13 17 50https://www.netcompany.com/no
Henrik Ibsens gate 20
0255 Oslo

+47 24 13 17 50https://www.netcompany.com/no

Netcompany er et internasjonalt selskap med nærmere 3000 ansatte og hovedkontor i
København. Vi er etablert i seks land med kontorer i Oslo, Aarhus, Aalborg, London, Derby,
Leeds og Delft, samt utviklingskontorer i Warszawa og Ho Chi Minh. Vår oppgave er å levere ende-til-ende IT-løsninger innen alt fra utvikling, vedlikehold og drift til ulike bransjer i privat og offentlig sektor. Netcompany har 250 medarbeidere i Norge.

Følg pressemeldinger fra Netcompany

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Netcompany på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Netcompany