Slik unngår du å kaste mat i julen

I BIR har vi sett på våre tall for matsvinn og gjort noen nye estimater. De forteller oss at dersom vi kaster like mye spiselig mat som vi har gjort tidligere julehelger, så vil hver familie kaste en stor porsjon julemat rett i bosset i løpet av denne julehelgen. Vår statistikk viser at i BIR kaster vi til vanlig 3,2 kg spiselig mat per innbygger en vanlig måned. I julen kaster vi 10 prosent mer.

Vi i BIR vil i denne førjulstiden komme med et juleønske til innbyggerne. I BIR ønsker vi oss mindre matsvinn til jul. Siden matproduksjon er svært ressurskrevende, er det mye bedre for miljøet å redusere matsvinnet sitt enn å levere matavfall til avfallsbehandling. Dette gjelder uansett om matrestene går til produksjon av biogass og biogjødsel eller til energigjenvinning.

Vi oppfordrer i derfor alle til å prøve å unngå å kaste spiselig mat denne julen. Vårt beste tips er da bedre porsjonsberegning og at man tar hensyn til dette når innkjøpene gjøres. Her har vi funnet frem til noen vanlige feil:

• Mange beregner 500 gram pinnekjøtt per person, men 300 gram per person er som regel nok.
  • Det samme gjelder lutefisk, her beregner mange 1 kg per person, men 500 gram er nok for de fleste til å bli god og mett.
  • Og en middels stor kålrabi gir nok kålrabistappe til fire personer.

Vi vil se nærmere på tallene for matsvinn fra julehelgen, når vi normalt har en del gjester. En undersøkelse fra NORSUS viser at en viktig årsak til matsvinn er at vi ønsker å være rause når vi har gjester, og at vi derfor beregner alt for mye mat. Det skal da bli spennende å se hva som skjer med matsvinnet denne julen!

Kari Mjømen
Kommunikasjonsrådgiver, BIR AS
E-post: kari.mjomen@bir.no

Mob.nr. 93222040