Norsk Hyttelag

Slik sikrer du hytta mot innbrudd

De siste somrene har hytteeiere langs hele landet rapportert om ubudne gjester. Norsk Hyttelag har spurt Elfag om deres beste tips for å holde tyvene unna.

Sammen med Norsk Hyttelag gir Elfag deg sine beste råd for å unngå innbrudd på hytta.

Våren 2020 er det blitt rapportert om flere hytteinnbrudd. Samtidig uttrykte mange hytteeiere landet over sin bekymring for hyttene da korona-viruset førte til hytteforbud. Selv om hytteforbudet nå er opphevet, viser disse bekymringene at nordmenns alarm- og overvåkningstjenester på fritidseiendommene kunne vært mye bedre.

– Vi merker at folk er mer bekymrede nå, etter at det er begått innbrudd på hytter i nærheten. Det dreier seg om alt fra påhengsmotorer og båter til verktøy, møbler og annet interiør, sier Grunde Olsen, daglig leder i Kragerø Elektriske AS.

Enklere enn noen gang å overvåke

Installasjonen av videokameraer og alarmsystemer har ekspandert de siste ti årene. Smarte løsninger som før har vært forbeholdt de med ekstra god råd har gjennom teknologisk utvikling nå blitt tilgjengelig for alle, med mulighet for skreddersydde løsninger for den enkelte. Mest populært er videoovervåkning.

– Vi selger kameraet, installerer det og sørger for at det funker. Videre er det opp til hytteeieren om det skal gjelde kun hytta, eller tilhørende uteplass i tillegg, sier Olsen.

Med kameraet følger en app til telefonen, der man til enhver tid har kontroll på hva som skjer inni og utenfor fritidseiendommen. Appen kan i tillegg varsle deg på SMS dersom det er aktivitet i og rundt hytta. Å installere videokameraer på hytta fører også med seg flere fordeler, mener elektrikeren.

– For de som har hytter som ikke brukes hele året kan kameraovervåkning gi en ekstra ro. Det gjelder ikke bare innbrudd, men også eventuelle skader forårsaket av heftig vær eller lignende.

– Dersom man er uheldig, og noen knuser et vindu på hytta, er det kjekt å vite om det av flere grunner. Man unngår følgefeil av et innbrudd, som ødeleggelser av vann og vind, fortsetter han.

Reduksjon i forsikringspremie

Forsikringsselskapene oppfordrer også til installasjon av innbruddsalarm og overvåkning. Det er fordi de vet at en synlig alarm vil fungere preventivt for ubudne gjester, og at innbrudd svært sjelden gjennomføres der det er synlig oppført alarm eller videoovervåkning. Et videoopptak av tyvene vil også gjøre det enklere for politiet å oppklare saken. I tillegg vil det kunne spare kostnader.

– På samme måte som med husforsikring, vil et sikkerhetssystem kunne gjøre forsikringen noe billigere i form av en sikkerhetsrabatt. Årsaken til å installere alarm bør likevel ikke være å spare på forsikring eller gå i null. Det må være å gi en sikkerhet ut over det forsikringen kan gi. Det er et godt skadeforebyggende tiltak, sier han videre.

På tide med smarthytte?

Samtidig som du installerer alarm og videoovervåkning, er Olsens beste tips å slå flere fluer i en smekk. Et større og integrert smartsystem i hytta gir deg flere fordeler enn bare sikkerhet og forsikring.

– Vi vet at kunder som installerer varmestyring ikke angrer. Samtidig som du sjekker kameraet og sørger for at alt er klart, kan du skru på varmen på hytta. De samme folka ønsker også installert bredbånd. Hør med oss om hvilke muligheter som finnes, og så finner vi en løsning tilpasset hver enkelt kunde. Disse løsningene legger til rette for en lengre og mer behagelig hyttesesong, avslutter han.

Slik kan du unngå hytteinnbrudd:

• Installer alarm
  • Ikke oppbevar verdisaker på hytta
  • Sett lemmer for vinduer
  • Bruk skikkelig lås på alle dører
  • Husk å sikre uthus, vedskjul, skiboder og liknende
  • Avtal tilsyn med hytta med jevne mellomrom

Bilder

Last ned bilde
OGSÅ PÅ FJELLET: Innbrudd skjer ikke bare i skjærgården. I sommerhalvåret står mange fjellhytter tomme. Det kan bli et yndet mål for tyvene.
Last ned bilde
Når du installerer alarm med videoovervåkning, bør du samtidig vurdere et større smartsystem på hytta, sier Grunde Olsen i Kragerø Elektriske.

Om Norsk Hyttelag

Norsk Hyttelag
Bogstadveien 46A

22 32 31 10http://www.norskhyttelag.no

Norsk Hyttelag er en interesseorganisasjon for landets 600 000 hytteeiere. Organisasjonen har ca 10 000 medlemmer over hele landet. Hyttelivet er en viktig del av det å være norsk, og vi ønsker å ta sikre hyttefreden for nåværende og kommende generasjoner. Vi slåss mot urettferdighet og forskjellsbehandling, men tror aller mest på et godt samarbeid mellom hyttefolk og bygdefolk til glede for alle.

Følg saker fra Norsk Hyttelag

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Hyttelag på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norsk Hyttelag

Vil pålegge kommunene å oppgi hvor mye hytteeierne betaler i eiendomsskatt7.10.2019 13:59:25 CESTPressemelding

– Vi er glade for at regjeringen holder løftet sitt om å redusere eiendomsskatten på bolig og fritidsbolig, sier generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag. – Fra 2020 reduseres den maksimale skattesatsen til 5 promille, og fra 2021 reduseres den ytterligere til 4 promille. Nå krever Norsk Hyttelag at kommunene får en plikt til å oppgi hvor mye hytteeierne betaler. Slik er det ikke i dag.