Slik finner du det perfekte juletreet

Eksperter har utarbeidet en sjekkliste for å peke ut det perfekte treet i skogen av juletrær. Lokalprodusert, kjegleformet og symmetri er stikkord for et førsteklasses juletre.

For at du ikke skal gå deg vill i juletreskogen, har eksperter laget en Norsk Standard for juletrær. Illustrasjonfoto: Istock

Nordmenn kjøpte rundt 1,4 millioner juletrær i 2018 viser tall fra bransjeorganisasjonen Norsk Juletre, og i fjor handlet vi juletrær for rundt 850 millioner kroner. For å sikre at de som kjøper juletrær kan være trygge på kvaliteten, har Standard Norge i samarbeid med bransjen utarbeidet en standard for et førsteklasses juletre.

– Å velge et juletre som følger standarden, sikrer både at man får et fint juletre og at det er bærekraftig dyrket, forteller Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.

– Standarden sikrer både praktiske og estetiske faktorer. Det finnes tre klasser juletrær, der trærne i klasse 1 utgjør de fineste juletrærne. Trærne i klasse 2 og 3 er ikke nødvendigvis stygge trær, men de avviker fra standarden, sier John-Anders Strande, daglig leder i  Norsk Juletre.

– Et klasse 3-tre kan ha større avstand mellom grenkranser og antall grener, det er ofte et litt mer glissent tre med mindre farge, og det kan ha skjev stamme, sier Strande.

Dette kjennetegner et førsteklasses juletre

• Fargen på treet skal være ensartet, enten ved en fin grønnfarge eller en mer blålig farge

• Det skal være fyldig og tett nålsetting

• Treet skal være kjegleformet

• Greinkransene skal være jevnt fordelt og symmetriske

• Det skal ikke være noen døde eller knekte greiner

• Typiske klasse 1-trær er av typen fjelledelgran eller nordmannsedelgran

(Kilde: Norsk Standard 4415 Juletrær/ Norsk Juletre)

Drysser det?

Jacob Mehus sitt tips er å velge et tre som er så ferskt som mulig, og at det som oftest er lokalproduserte trær. Disse holder seg lenger.

– Du kan også dra hånden gjennom treet og kjenne på barnålene for å sjekke om det drysser. Hvis det drysser veldig da, vil det også drysse når du tar det med deg hjem, istemmer John-Anders Strande.

– Det aller viktigste er likevel at du finner en form og fasong som du liker, og at du er fornøyd, avslutter han.

Marit Sæter, direktør kommunikasjon i Standard Norge, telefon 970 27 956, msa@standard.no

John-Anders Strande, daglig leder i Norsk Juletre, telefon 480 74 042, john-anders.strande@norskjuletre.no

Ingvil Stiegler, digital redaktør i Standard Norge, telefon 97170088, its@standard.no

Administrerende direktør Jacob Mehus, Standard Norge. Foto: Nicolas Tourrenc

Mustads vei 1

Europeiske standarder tilgjengeliggjøres for å få smittevernutstyr raskere ut i markedet23.3.2020 15:04:39 CETPressemelding

Norske og europeiske virksomheter står nærmest i kø for å få sine smittevernprodukter ut i et marked med enorm etterspørsel. – Nå tilgjengeliggjør vi kostnadsfritt standardene som beskriver krav til produktene og som kan legges til grunn for dokumentasjon. Vi håper at dette kan bidra til at helsevesenenet raskt får tilgang på nytt utstyr, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.