Skrinlegger utfylling i Langstein

- Resultatene fra de geotekniske undersøkelsene viser at løsmassene i området er mer omfattende enn en hadde håp om. Disse løsmassene består i all hovedsak av bløte leirmasser. Videre vurderinger av ulike aktuelle utfyllingsalternativer tilsier voldsomme stabiliseringstiltak for at disse skal kunne realiseres, forklarer prosjektleder Lars Erik Moe i Nye Veier.
Som del av vegprosjektet E6 Kvithammar-Åsen skal Nye Veier bygge Forbordsfjelltunnelen, som vil bli den lengste fjelltunnelen i Midt-Norge. Bygging av tunnelen vil lokalt skape et betydelig overskudd av steinmasser.
Nye Veier har bl.a. sett på muligheten for å benytte disse ressursene til etablering av et mulig havne- og industriområde i Langstein.
Geotekniske utfordringer
For å vurdere gjennomførbarhet har Nye Veier fått utført en grundig scanning av sjøbunnen og gjort grunnboringer samt prøvetakinger fra borebåt. Nå viser altså undersøkelsene med all tydelighet at planene om en utfylling må skrinlegges.
-Vi jakter fortløpende etter muligheter for å skape økt samfunnsnytte i prosjektet, og i den forbindelse har det vært viktig for oss å få undersøkt denne muligheten. Når tiltaket i Langstein ikke er gjennomførbart, vil videre fokus være å bruke disse ressursene i veglinja, samt i ulike samfunnsnyttige formål i nærheten av veglinja, sier prosjektleder Lars Erik Moe.
Reguleringsplanarbeid i gang
Arbeidet med utarbeidelse av reguleringsplan for E6 Kvithammar-Åsen er nå i gang for fullt sammen med Hæhre Entreprenør AS som valgt entreprenør og Aas Jacobsen AS som rådgiver. Gjennom sommeren og tidlig høst vil hovedaktivitetene være knyttet til innhenting av ulikt grunnlagsmateriale. Det vil bli foretatt omfattende grunnboringer, kjerneboringer, seismikk og ulike kartlegginger. Deretter starter arbeidet med å optimalisere veglinja og prosjektet innenfor den prinsipielle løsningen som framgår av vedtatt kommunedelplan.
Tidsaspektet og alternativsvurderingene vil særlig avhenge av de geotekniske undersøkelsene, men en ser for seg å ha forslag til reguleringsplan for hver av kommunene Levanger og Stjørdal klar til førstegangsbehandling i første halvår 2020.
E6 Kvithammar-Åsen skal etter planen ferdigstilles i 2025/2026.
Kontakter
Utbyggingssjef Jørund Gullikstad, tlf. 907 60 929
Prosjektleder Lars Erik Moe, tlf. 908 99 486
Bilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom