SKRIM - The Crooked Path - et vilt musikalsk landskap

Morten Qvenild og Gard Nilssen som tidligere utgjorde duoen sPacemonKey har blitt til SKRIM. Her viderefører Qvenild og Nilssen sitt magiske samspill som de har dyrket i over 10 år. På dette albumet utvider de med gjestene Ståle Storløkken og Stian Westerhus – som først oppstod under Gard Nilssens redicency på Moldejazz i 2019. Disse fire improviserende musikalske vandringsmennene har gått i studio, eller ut på tur om du vil. De gikk på krokete stier inn i et vilt musikalsk landskap som du garantert aldri har hørt før.

Cover design: Aslak Gurholt, Yokoland
SKRIM: "The Crooked Path" - albumrelease 27.august

Lytt HER

Qvenild og Nilssen kommer henholdsvis fra Kongsberg og Skien, og SKRIM («Norges minste (men kanskje mest sjarmerende fjellområde» - visitskrim.no)) knytter disse stedene sammen.

Ikke så mange vet dette, men veien fra Skien til Kongsberg er bare 4 mil... Vel og merke hvis du starter på Ravalsjø og tar den Gamle Kongeveien videre over til Skien. Kanskje er det denne forbindelsen som gjør samspillet i improvisasjons-duoen SKRIM bestående av de markante jazzutøverne Gard Nilssen (fra Skien) og Morten Qvenild (fra Kongsberg) magisk, originalt og intuitivt? Kanskje duoens navn er et bilde på en gammel tradisjon der folk gikk over SKRIM for å unngå innavl og sturinga i hjembygda? Turen over SKRIM gav friskt blod, nye retninger og ny genetikk.

Går du over SKRIM, har du hele tiden et godt blikk på fjellet Styggemann. Det er noe mytisk over dette fjellet. Det er vilt og bratt, gaupa lusker rundt men samtidig er området tilgjengelig for den jevne turgåer. Man kan gå på krokete stier, drømme seg bort, gjemme seg i en av Ælj-Johansens gamle huler, oppdage sjeldne orkidéer eller det krystallklare grønne kalkholdige vannet i Lille Lauarvann...

På SKRIM finner du også Firemannskollen – det låter litt hemmelighetsfullt. Handler det om de fire Milorg-gutta som søkte tilflukt der oppe da de ble forfulgt av tyskerne? Eller kanskje om de fire vandringsmennene som frøs ihjel på toppen en iskald vinternatt i det herrens år … Eller handler det om at SKRIM utvidet med stjernegjestene Stian Westerhus (gitar/elektronikk) og Ståle Storløkken (orgel/elektronikk) i anledning Gard Nilssens residency på Moldejazz i 2019?

Disse fire improviserende musikalske vandringsmennene gikk altså i studio, eller ut på tur om du vil. De gikk på krokete stier inn i et vilt musikalsk landskap som du garantert aldri har hørt før. Ekspedisjonen besøker med stor risiko bratte fjell, krystallklare kilder og lyden av Akihabara, stedet i Tokyo der man kan kjøpe all verdens elektroniske duppeditter.

SKRIM utforsker et område der den uvørne og noen ganger vakre improvisasjonsmusikken møter en oppstykket, brokete, noen ganger klumpete og andre ganger lekker og dansbar rytmisk verden. På SKRIM sin krokete sti finner du sci-fi elektronikk, tombola på månen, pianoer fra 70-tallet, løpende arpeggiatorsynther fra 80-tallet, en vill dynamikk, trommemaskiner og gamle trommesett, friksjon, flyt, skitten bass, riff, hammondorgel, energi, mørke, glede og råttenskap; det er som om BladeRunner eller monsteret fra Stranger Things eller gaupa fra SKRIM tar bolig i orkesteret.

Konserter:
01.09: Nasjonal Jazzscene, Oslo
02.09: Elvespeilet, Porsgrunn
03.09: Hamar Teater
04.09: Punkt, Kristiansand
10.09: Bergen Jazzforum

Cover design: Aslak Gurholt, Yokoland
Foto: Frode Fjerdingstad
Foto: Frode Fjerdingstad

Ola Kvernberg og Steamdome til Samfundet!17.9.2021 11:19:20 CEST | Pressemelding

Etter panegyriske omtaler av "Steamdome II: The Hypogean" både nasjonalt og internasjonalt, tar komponist, fiolinist og multiinstrumentalist Ola Kvernberg med seg mannskapet til Storsalen til Samfundet 11. februar 2022. Billetter til Samfundet finner du HER - "Det blir godt å komme hjem. Samfundet er selve spiren til Steamdome. Da jeg spilte der med Todd Terje i 2015 var det noe som klikka på plass. Scenen, musikken og stemninga i salen gjorde at det å lage min egen rytmefest ble flytta øverst på todo-lista." - Ola Kvernberg. Etter den prisvinnende debuten «Steamdome» (2017) har bandet gjennomført nærmere 100 konserter. Nylig fikk oppfølgeren «The Hypogean» sekser på terningen fra både VG, Dagsavisen, Romsdals Budstikke og Nettavisen. Dagbladet kalte den "uimotståelig", Dagens Næringsliv omtalte den som «et frydefullt beist». Fredag 11. februar spiller de altså i byens storstue. - "Hver gang jeg har spilt i Storsalen har vært magisk, men aldri før med navnet mitt øverst på plakaten. De

URverk 9 fra Ulf Risnes; Imagemagi!17.9.2021 11:18:54 CEST | Pressemelding

Vi er kommet til årene 1982 til -84, noenlunde den samme tida som Urverk 8. Urverk 9 er selvfølgelig på norsk, og her er eksperimenteringen litt mindre framtredende, men låtskrivinga desto mer. På denne plata dukker det opp ikke mindre enn tre låter som senere ble utgitt med Tre Små kinesere, "Tvil", "Det Som Vi Har" og "Luftpalass". Lytt til "Imagemagi" her! De to første er kjærlighetssanger som utfyller hverandre, den første har følelsen i tittelen, mens den andre hyller det relativt ferske forholdet. Denne gangen var det nemllig alvor. "Luftpalass derimot beskriver den sterke utferdstrangen jeg hadde kjent på siden tidlig ungdom. Det føltes ofte som om at livet mitt skulle ta en spesiell vending når som helst, særlig når jeg leste bøker eller så film. Jeg kunne bo hvor som helst og bli hva som helst, trodde jeg. Vi hadde et herlig kollektiv gående i 6 etasje på høyblokka vi bodde i, hvor gjengen kunne samles rundt en karsk eller en jazzrøyk. Vi hadde produksjon av begge deler gående

Klimalåt fra NRK Newton17.9.2021 11:10:19 CEST | Pressemelding

«Ikke gjør dette mot klimaet» er en spektakulær underholdningsserie med et viktig budskap. Serien frontes av tenåringene Helle Kjøl-Johansen og Markus Rydningen Munkeby, og Newtons kjente programleder, Dennis Siva Lie. Målet med serien er at alle skal begynne å bry seg mer om klimaet. Programlederne kommer derfor med en fengende låt med akkurat dette budskapet: «Bry deg!». Klimasangen har verdenspremiere tirsdag 21. oktober i NRK TV og i NRK Super TV, men allerede nå kan du høre den der du strømmer musikk. Lytt til "Bry deg" her! I hver episode gjennomfører trioen ulike katastrofeeksperimenter, hvor vi som seere følger prosessen fra de begynnende forberedelsene til den store finalen. Underveis får vi mye humor, morsomme situasjoner, en god porsjon alvor og refleksjon, og ikke minst en spektakulær avslutning! Med «Ikke gjør dette mot klimaet» ligger alt til rette for å lære mer om klimaet mens man underholdes. TV-serien gir gode råd og tips til hvordan slike katastrofer kan unngås, og h

Hoven Droven slipper endelig plata som feirer 30 år i folkrockens tjeneste17.9.2021 08:56:51 CEST | Pressemelding

Det legendariske folkrockbandet Hoven Droven slipper 17. september albumet «Trad» - som oppsummerer håndverket bandet har finslipt i over 30 år. Medlemmene er hver for seg godt plantet både i den svenske tradisjonsmusikken så vel som i rock og jazz, en kombinasjon som har overbevist et bredt publikum over hele verden med smittende grooves og virtuost spill. Bandet har spilt på de fleste folkemusikkfestivaler i Norge over en årrekke og beærer oss med å ha releasekonserten på Riksscenen 24. september!