Skalldyrfest! Stor økning i salg av skalldyr

Etter mange svake år, har trenden snudd de to siste årene: Salget av fisk- og sjømat har i år totalt økt med 9 prosent i MENY, med skalldyr som den store vinneren. – Svært gledelig for folkehelsa, sjømatnæringen og matopplevelsen, sier Lars Gerhardsen, ansvarlig for fisk og sjømat i MENY.

Sjøkreps ligger på veksttoppen med en økning på 60 prosent så langt i år mot samme periode i fjor, tett fulgt av håndrensede krabbeskjell på 55 prosent vekst. Lyngen reker har en vekst på 38 prosent og blåskjell på 21 prosent. Også skreisesongen var formidabel i 2021 med en vekst på 25 prosent mot fjoråret.

Trend mot renere og sunnere
Gerhardsen har jobbet med fisk og sjømat i MENY i mange år, og han har aldri sett maken til slike stabile veksttall. Han mener noe av økningen kan tilskrives stengte restauranter, men ikke all, for de var delvis stengt også i fjor.
- Trenden går mot renere og sunnere råvarer. I tillegg har vi lykkes med å ha gode tilbud, faste konsepter som «Helt rå på skalldyr» og "Fisketirsdag" og gi tips til fristende og enkle fisk- og sjømatmåltider, sier Gerhardsen.

Veksten i salget av fersk fisk- og sjømat i MENY er på 9 prosent så langt i år, målt opp mot svært gode tall også i fjor. I 2020 hadde MENY en volumøkning på fersk fisk på 8 prosent, mens salget av skjell og skalldyr samlet sett var på 18 prosent.

Fisk på grillen
I sommer er målet å vinne grillentusiastene; da har MENY fast sommerpris på laksefileter, men også på tre fiskesorter som egner seg på grillen; kveite, seabass og dorade.
- Min favoritt er å grille seabass i foile med litt sitron og urter, sier Gerhardsen som opprinnelig er butikkslakter.

For mer informasjon, kontakt Lars Gerhardsen, tlf. 982 34 833, lars.gerhardsen@meny.no

Lars Gerhardsen, ansvarlig for fisk og sjømat i MENY

MENY er Norges største supermarkedkjede med 184 butikker og en omsetning på 21,3 MRD i 2020. Hos MENY får kundene alt påhandlelisten, inkludert ferskvare. Vi skaper matglede og gir våre kunder den beste handleopplevelsen ved å ha stort utvalg, god kvalitet, matfaglige medarbeidere, høy personlig service – samt muligheter for gode kjøp gjennom hundrevis av billige varer. MENY - som også tilbyr det samme utvalget til de samme prisene levert hjem på døra (meny.no) - er en del av NorgesGruppen.