Skal redde en million brød fra å bli kastet

- Å få ned matsvinnet er viktig for oss. Det handler om klima, etikk, økonomi og ressursbruk. En million brød spart betyr 600 tonn redusert CO2-utslipp. Det betyr også at betydelig mengder matkorn, brukt til å produsere brød, ikke ender som grisefôr, sier Mari Kristine Kasbo, kategoriansvarlig bakeri i MENY.
MENY går innovativt til verks i sin kamp mot matsvinn, og tar først tak i en av butikkens svinnversting: brød. I løpet av våren rulles et automatisk stekeverktøy ut i alle MENY-butikker. Teknologien er utviklet i Norge og er basert på avanserte algoritmer. Historisk salg og salg i samtid gir grunnlag for dynamiske stekeplaner, som hjelper butikkene med å steke opp riktig mengde brød gjennom åpningstiden. Det betyr riktigere utvalg og ferskere brød i hele åpningstiden, og færre overflødige brød ved stenging.
- Til nå har vi basert stekingen av brød på historiske data, erfaringer og magefølelse med det resultat at vi ofte har hatt alt for mye brød igjen ved stenging. Nå skal vi tilpasse stekingen gjennom dagen basert på teknologi og faktisk kjøp. Vi skal ha et stort utvalg av ferske brød, men samtidig tørre å gi kundene noe færre valg mot stenging, sier Kasbo som legger til at MENY som del av sin nye løsning skal ha større fokus på bestselgere, tilby halvstekte brød som kan stekes hjemme og involvere kundene via ærlig forbrukerkommunikasjon.
Viktig å få eksempler, sier Rotevatn
Sveinung Rotevatn lærte om prosjektet på en liten lanseringsmarkering utenfor MENY Ringnes Park onsdag 12. mai. Han synes det er viktig å synliggjøre eksempler og grep innen matsvinnreduksjon.
- Dette er et veldig kult prosjekt, som viser at en gjennom å tenke litt nytt og bruke ny teknologi kan gjøre store klimabesparelser og viktige miljøtiltak. Det å kutte matsvinnet med en million brød er veldig mye, og det betyr at vi tar bedre vare på miljøet og at vi slutter å sløse med maten - og det bør vi alle være for, sa klima- og miljøvernministeren.
Teknologien, som nå får sin verdenslansering, er utviklet av norske Link Retail, med økonomisk støtte fra Innovasjon Norge. Link Retail jobber med butikkjeder i hele Europa.
- Dette er en innovasjon flere kommer til å ville kopiere. Vi har alt fått henvendelser fra andre i Europa. Bruk av teknologi og big data i måten å tenke utvalg, varetrykk og matsvinn på er helt nytt i europeisk sammenheng, sier Simon Fossum, prosjektleder i Link Retail.
Taktskifte mot riktigere varetrykk
I Norge er matsvinnet på minst 417 000 tonn pr år, tilsvarende 78 kilo per innbygger. Det representerer et CO2-utslipp på 1,26 millioner tonn.
- Vi er en brødnasjon, derfor er prosjektet til MENY så viktig. Ferske bakervarer er blant varegruppene med høyest matsvinn i hele verdikjeden, også i butikk. Vi har lenge tatt til orde for at butikk må tørre å ta grep for å endre normen om bugnende utvalg så lenge kunden er på lag. Våre undersøkelser viser at forbrukerne ønsker å bidra til mer bærekraftige løsninger og at tiden nå er moden for å justere varetrykket. Derfor er vi glade for at MENY tar et steg i den retningen og står for et taktskifte, sier Anne Marie Schrøder i Matvett. Hun understreker at forbrukerne også er opptatt av matsvinn.
80 prosent mener at det er greit å redusere brødutvalget mot slutten av åpningstiden dersom det fører til at mindre brød blir til grisefôr eller blir kastet, ifølge en fersk Matvett-undersøkelse.
For mer informasjon, kontakt:
Kategoriansvarlig bakeri Mari Kristine Kasbo, tlf.934 17 314, mari.kristine.kasbo@meny.no
Prosjektleder Simon Fossum i Link Retail, tlf. 994 63 867, simon.fossum@linkretail.com
Kommunikasjonssjef Anne Marie Schrøder i Matvett, tlf. 95 22 0 995, ams@matvett.no
FAKTA OM SVINN OG BRØD
Globalt:
- Globalt kastes 1555 millioner tonn spiselig mat hvert år, hvorav frukt og grønt står for ca. 42% og brød for 22%.
- Matproduksjon står for 30% av verdens klimagassutslipp.
- 30% av alt brød som produseres ender som matsvinn.
Matsvinn og brød i Norge:
- I Norge er matsvinnet på minst 417 000 tonn (78 kg pr innbygger), og representerer et CO2-utslipp på 1,26 millioner tonn.
- Husholdninger står for 55%, og kaster bl.a. 170 000 brød hver dag, tilsvarende 9,3 kg pr person i året.
- Dagligvare står for 15% med bakevarer, frukt og grønnsaker som verstingene.
- Norge er en brødnasjon: 96% sier de spiser brød og vi spiser 52 kg hver i året.
- Før brødet ender i butikk, har bonden sådd, gjødslet og høstet kornet, mølleren har videreforedlet det, og bakeren har brukt sin bakekunst.
- Det krever 1,6 kvm kornareal for å dyrke korn til et brød.
- 9 av 10 nordmenn mener kutt i matsvinn er et viktig klimatiltak. 80% mener det er greit å redusere brødutvalget mot stenging dersom det fører til at mindre brød blir til grisefôr eller kastes, ifølge Matvett.
MENYs brødsvinnprosjekt:
- MENY har i snitt 50 ulike brødsorter i butikk.
- MENY skal redusere brødsvinnet med 30%, tilsvarende 1 million brød. På sikt er målet opp mot 50%.
- En million brød spart, betyr 600 tonn redusert CO2-utslipp.
- Et automatisk norskutviklet stekeverktøy, basert på avanserte algoritmer i samtid skal, sammen med endring i utvalg, varetrykk og ærlig forbrukerkommunikasjon, redusere brødsvinnet. Mer presise bestillinger på industribakt og bruk av halvstekt på kveld, er også en del av prosjektet.
- 75% mener det ikke er viktig med stort utvalg av brød i butikken nær stengetid, tatt høyde for matsvinn, mens 5% sier at stort utvalg er svært viktig uansett, viser MENY-undersøkelse.
- MENY sender overskudd av industribakt brød i retur til grisefôr, mens butikkstekt selges dagen etter til halv pris som «Gårsdagens Brød» eller legges i Too Good Too Go-posene.
- MENY skal redusere sitt totale matsvinn med 50 prosent innen 2025 mot 2015.
- MENY bruker Matvetts resurspyramide som styringsverktøy: Målet er å selge mest mat til normal pris, etterfulgt av å selge det nedpriset, for deretter å gi til veldedighet. Nest nederst og nederst i pyramiden er henholdsvis dyrefôr og biogass - disse to defineres som matsvinn, ifølge «Bransjeavtalen om reduksjons av matsvinn» mellom myndighetene og matbransjen.
Kilder: Too Good To Go International, Matvett, brodogkorn.no
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonssjef
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noBilder



Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
Tydelig trend mot renere råvarer og lokal smak3.7.2025 13:49:03 CEST | Pressemelding
Halvårstallene til MENY viser stor vekst i både lokalmat og ferskvarer i løsvekt. – Vi opplever at trenden mot rene råvarer og norske kvalitetsprodukter forsterker seg. Stadig flere går for ærlige og ekte produkter, sier kategoridirektør Einar Gundersen i MENY.
Her er finalistene i Norges største lokalmatpris23.6.2025 11:29:59 CEST | Pressemelding
Bringebær dyppet i sjokolade, en tradisjonell og ren påleggsserie, meieriprodukter på Jerseymelk, alkoholfrie plommedrikker, mer meieriprodukter på geitemelk og bærmottak for mer ville, norske bær. Seks lokalmatprodusenter er finalister i MENYs Matskattstipend 2025 og konkurrerer om 600 000 kroner.
MENY tar markedsandeler19.3.2025 09:05:00 CET | Pressemelding
MENY har 0,2 prosentpoeng vekst i markedsandel i 2025. Dermed har kjeden utlignet tilbakegangen fra 2024. – I år, som i fjor, har vi vekst i kunder, løsvektdiskene og ferskvarer. Folk etterspør utvalg, kvalitet og en god handleopplevelse. Vi investerer mer enn noen gang i butikkporteføljen vår, sier viseadministrerende direktør Geir Hov i MENY
MENY Granholmen kåret til landets beste5.2.2025 18:10:12 CET | Pressemelding
MENY Granholmen i Sandefjord er kåret til «Årets butikk» 2024. – Å gå helt til topps blant våre 187 butikker sier alt om nivået og presisjonen. MENY Granholmen har god atmosfære, oser av matglede og har skyhøy score i kundeundersøkelser, sier Geir Hov, juryleder og konstituert kjedeleder i MENY.
Dette er trendene i 202427.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Proteiner er trendy, det samme er helmelk, fruktgodteri, alkoholfritt, lokalmat og pastaretten med feta. Plastposen er årets taper.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom