SJs hurtigtog mellom Oslo og Stockholm er reddet

SJ fortsetter driften av Oslo – Stockholm-ruten også i 2018. Når arbeidet på Kongsvingerbanen er ferdig kommer SJ til å øke trafikken på linjen kraftig.

I høst så det ut som om hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm skulle tvinges til å ta en 4 år lang pause. Dette skyltes arbeidet på Kongsvingerbanen, slik at ruten måtte erstattes av tog som går saktere (InterCitytog). Nå har SJ lykkes med å beholde tre hurtigtog hele våren og over sommeren neste år.

Fra midten av August starter det omfattende arbeidet på Kongsvingerbanen. Da tvinges SJ til å kjøre færre tog. Allikevel kan SJ beholde hurtigtogene på Kongsvingerbanen. Bare en avgang erstattes med InterCitytog.

Når arbeidet avsluttes i 2022 kommer SJ til å satse stort på strekningen

- Siden hurtigtogene ble satt inn på strekningen har antall reisende fordoblet seg. Vi har planer om å ha åtte avganger med hurtigtog i hver retning fra 2022, sier Niclas Härenstam, pressesjef SJ.

Strekningen Oslo – Stockholm trafikkeres av hurtigtoget X2000 som kjører i 200 km i timen. SJ satser nå ni milliarder kroner på en totalopprustning av X2000-togene og kommer dessuten til å kjøpe 30 nye hurtigtog med fart på 250 km i timen.

Niclas Härenstam
Chef Press & Public relations