Sjekkliste ved bruk av leiebil

Sommeren står for døra, og mange skal leie bil i løpet av ferien. Da er det viktig å huske på noen enkle regler for å unngå problemer. Det beste rådet er å finne leiebil i god tid, gjennom en seriøs aktør, og følge sjekklisten under.
Unngå problemer når du leier bil i ferien ved å følge noen gode råd på forhånd. Foto: Istockphoto.

Les kontrakten nøye

Når du inngår en avtale med et utleiefirma bør du sette deg godt inn i vilkårene. Ting det er viktig å være klar over inkluderer:

• Hvilke forsikringer er inkludert
  • Hva er egenandel ved en eventuell skade
  • Veihjelp ved eventuelle problemer
  • Drivstoff

Hvilke forsikringer er inkludert

Du må vite om alle nødvendige forsikringer er dekket. I tillegg må du selv vurdere om du ønsker å tegne ytterligere forsikringer. Da bør du samtidig tenke over hvordan du er dekket med forsikringer du allerede har, inkludert eventuelle helårs reiseforsikringer og forsikringsavtaler gjennom kredittkortavtaler du har.

Dersom du inngår avtale om leiebil gjennom nettsiden GoAutos.no/leiebil så er alle nødvendige forsikringer inkludert. Å søke seg fram til den type bil man ønsker på en slik nettside er en enkel og trygg måte å finne leiebil på. Da får man se avtalen i god tid og slipper å stå å vurdere alle punktene i avtalen i det man henter ut bilen. Dessuten gis det gode rabatter, spesielt dersom man bestiller i god tid.

Hva er egenandel ved en eventuell skade

Hvor stor egenandel man vil måtte betale ved en skade er det også viktig å sjekke på forhånd. Her vil egne forsikringer kunne spille en rolle, samt eventuelle medlemskap i foreninger som for eksempel NAF. Sjekk hvilke vilkår som gjelder for deg dersom du har et slikt medlemskap.

Er veihjelp inkludert

Et NAF-medlemskap kan være nyttig dersom du kommer ut for motorhavari eller andre problemer underveis. Imidlertid skal bilutleieren kunne gi deg informasjon på forhånd om hvem du skal kontakte dersom du får problemer.

Dette er viktig å få beskjed om på forhånd, spesielt om du reiser i et land hvor du ikke kan språket, og ikke er kjent på forhånd. Det er ikke hyggelig å stå å svette i en veikant ved Middelhavet uten å få hjelp.

Drivstoff

Du bør notere ned, eller ta bilde av, drivstoffnivået når du henter ut bilen. Sørg for at du fyller opp tanken før du leverer bilen tilbake, og at du dokumenterer det på samme måte. Da unngår du å få kostbare ekstragebyrer i etterkant.

Det har skjedd at personer som leier bil har fått dyre drivstoffkrav i ettertid fordi de har levert inn bilen uten å ha fylt opp tanken. Alle seriøse bilutleiefirmaer oppgir på forhånd hva det vil koste dersom du ikke fyller opp tanken, eller lader opp bilen, før innlevering.

Dersom du får liten tid, for eksempel for å rekke et fly, kan du levere bilen uten full tank. Men da er det godt å vite på forhånd hva det vil koste deg.

Husk førerkortet

Når du drar for å hente bilen er det viktig å huske førerkortet. Dersom flere skal kjøre bilen vil du kunne bli spurt etter førerkortet for alle førerne. Navnet på alle førerne må uansett oppgis.

Noen utleiere tar ekstra betalt dersom flere skal kjøre bilen. Dette bør du sjekke på forhånd, og ta med i planleggingen av ferien din.

Hvilken aldersgrense som gjelder for å kjøre en leiebil varierer fra land til land. Mange steder er grensen 21 år. Så det er viktig å ikke automatisk gå ut ifra at alle over 18 som har førerkort kan kjøre leiebilen. I enkelte land kan det også koste mer å leie bil dersom du er ung, mellom 21-25 år.

Det kreves dessuten internasjonalt førerkort i en del land. Det kan du få hos NAF.

Karosseriskader

En svært viktig ting når du henter bilen er å ta mange bilder av eksteriøret og interiøret. Det er en trygghet både for deg og for utleier.

Som regel får du et skjema hvor du skal notere ned eventuelle skader du ser på bilen. Hvis ikke må du notere det ned på kontrakten selv. Ta deg tid til å gjøre det nøye.

Dersom du får urettmessig krav om å dekke karosseriskader i etterkant kan det bli kostbart. Så å gjøre den sjekken nøye vil kunne spare deg for potensielt store problemer og utgifter.

Lei bil i god tid

Et siste godt råd er å finne leiebil så tidlig som mulig. Da er det best utvalg på biler, så det er lettest å finne akkurat den type bil som passer til deg og din ferietur.

Dessuten er prisene best når man er tidlig ute. Hvis du søker etter leiebil hos GoAutos.no kan du få gode rabatter på leiebil i Norge og over store deler av verden.