SJ ønsker de minste velkommen om bord i våre nyoppussede lekerom i togene på Nordlandsbanen og Dovrebanen.

Fra 1. mai gleder vi oss til å ønske de minste velkommen om bord i våre nyoppussede lekerom i togene som trafikkerer Nordlandsbanen og Dovrebanen.

Den offisielle lanseringen av det første lekerommet som er ferdig oppusset ble gjort av fylkesordfører i Trøndelag fylkeskommune Tore O. Sandvik på Trondheim Sentralstasjon i dag morges. Med god hjelp av barn fra Tiriltoppen barnehage klippet han den røde snoren og lekerommet er klart til å tas i bruk.

– Det er flott at SJ Norge satser på lekevogner i sine tog. Tog er en miljøvennlig måte å reise på og med lekevogn i togenes familievogn blir togreisen ekstra spennende for barna, sier fylkesordfører i Trøndelag fylkeskommune Tore O. Sandvik.

– Når barna kan leke seg frem på togturen blir reisen lettere også for foreldrene, noe jeg vet alt om som selv har fire barn, avslutter Sandvik.

I de nyoppussede lekerommene vil det være elementer fra bokserien Nordlys som er en portalfantasy med røtter i norsk folketro, bøker fra samme serie, en liten modelljernbane og forskjellige leker i tre, samt TV-skjermer med underholdning for de minste. I kaféen selges SJs junior pose med mat, snacks og drikke.

– Vi fyller lekerommene med bøker, media og leker, og vi lager spennende skattejakt på toget, samt tilbyr SJ Junior-meny i kaféen, forteller administrerende direktør i SJ Norge Rikke Lind.  Vi leverer et produkt for reisende med barn som gjør at reisen bokstavelig talt går som en lek, sier Lind som ønsker både store og små reisende velkommen om bord.

Noen fakta om familievognene med lekerom:

Lekerommene er i familievognene våre og disse går i alle våre tog på Dovrebanen mellom Trondheim – Oslo, og på Nordlandsbanen mellom Trondheim – Bodø.

Totalt er det 11 stk. familievogner med lekerom. 6 vogner som skal gå i tog med lokomotiv og vogner på Nordlandsbanen og Dovrebanen, alle disse 6 vognene vil være på plass i togene i løpet av mai måned. 5 stk. familievogner med lekerom skal gå i togsettene på Dovrebanen. Disse vil være ferdig oppussede i løpet av august men bøker, tre-jernbane og andre leker i tre og TV-skjermer med underholdning for de minste kommer fortløpende.

Litt informasjon om Nordlysserien:

Bli med på en spennende reise til det eventyrlige Norge i tegneserieromanene Nordlys. Helt siden den første boka Reisen til Jotundalen kom i 2018, har serien toppet bestselgerlistene og den første boka vant både Arks barnebokpris, Pondus-prisen og Barnas bokpris. Nå er den nye boka Nordlys; Portaltreet: del 1 i salg og det avsluttende kapittelet av Sonjas reise til Jotundalen står i kampens tegn!

I Nordlys-serien møter vi 14 år gamle Sonja og trollgutten Espen som reiser på nordlyset og kommer til et Norge som ikke er likt noe vi ser til daglig, men som likevel finnes i alle som har sett nettopp nordlyset.

Forfatter er MALIN FALCH

FØDT 6. januar 1993, Trondheim

Profil: Malin Falch – Store norske leksikon (snl.no)

Sak om Malin Falch på BOK365: her

Jernbanetorget 1
0154 Oslo Oslo

Om SJ Norge // SJ NORD

Etter anbudsrunde, i regi av Jernbanedirektoratet, ble SJ Norge i juni 2019 tildelt Trafikkpakke 2, Nord. SJ Norge startet trafikken ett år senere, 8. juni 2020.

Alle strekningene spiller en viktig rolle i det norske samfunnet og i mange nordmenns liv. Trafikkpakken er spredt over et stort geografisk område og inneholder, i tillegg til Dovre- og Nordlandsbanen, fem andre togstrekninger – Raumabanen, Rørosbanen og Meråkerbanen.

Dette innbefatter blant annet togtilbudene som er kjent som Trønderbanen (Steinkjer – Trondheim- Røros / Oppdal) og Saltenpendelen ( Rognan – Bodø). Togtilbudet markedsføres under navnet SJ NORD.

Følg pressemeldinger fra SJ Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SJ Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SJ Norge