SJ Norge velger Mantena for vedlikehold av tog for Trafikkpakke 2 Nord.
Kontrakten har en varighet på 8,5 år, med opsjoner for ytterligere to år, og inkluderer alt vedlikehold av materiell som skal benyttes på de syv strekningene som inngår i trafikkpakken:
- Dovrebanen
- Raumabanen
- Rørosbanen
- Trønderbanen
- Meråkerbanen
- Nordlandsbanen
- Saltenpendelen
Med denne kontrakten fortsetter SJ og Mantena et langsiktig samarbeid i Norge og Sverige. Selskapene har allerede avtaler om togvedlikehold på flere strekninger i Sverige og har i høst også etablert et samarbeid om vedlikehold av tog for trafikk over Øresund-forbindelsen og i Sør-Sverige.
SJ Sverige er en etablert aktør innen jernbanesektoren, og driver fra før blant annet togtilbudet mellom Stockholm og Narvik og mellom Stockholm og Oslo. SJ Norge vil overta trafikken på strekningene som inngår i trafikkpakken i juni 2020.
– Det er med stor glede at vi i dag signerer en avtale med Mantena for vedlikehold av togene som inngår i Trafikkpakke 2. Vi ser frem tilet langsiktig og godt samarbeid der vi i fellesskap skal bidra til å skape et godt produkt for våre passasjerer på alle våre strekninger, sier Thomas Silbersky, direktør for internasjonale satsninger.
Mantena har lang erfaring med vedlikehold av togmateriell i Norge og Sverige. Konsernsjef i Mantena, Kjetil Hovland, uttrykker glede over å kunne samarbeide med SJ i nok en kontrakt for sammen å levere et sikkert og kvalitetsmessig godt tilbud til reisende på de ulike strekningene.
– Vi er stolte og takknemlige for at SJ har valgt oss på denne viktige kontrakten, sier konsernsjefen.
For ytterligere informasjon kontakt Kommersiell direktør i SJ Norge, Lena Angela Nesteby på tlf. +47 480 10 351 eller epost lenaangela.nesteby@sj.no.
Bilder
Om SJ Norge
SJ har kjørt tog til og fra Norge i over 100 år. I august 2015 ble togtilbudet mellom Oslo og Stockholm etablert, og dermed ble Sveriges mest populære hurtigtog også en del av det norske jernbanenettet. Når jernbanen i Norge nå endres, ønsker SJ å bidra ytterligere til økning av norske togtrafikken. SJ har mer enn 30 års erfaring fra et svensk konkurranseutsatt marked og har de siste 25 årene opplevd en fordobling i antall reisende, dette er verdifull kompetanse og erfaring som SJ vil ta med seg inn på det norske markedet.
SJ Norge er etablert som et eget selskap, og vant sommeren 2019 anbudet om å kjøre tog langs strekningene Dovrebanen, Nordlandsbanen, Raumabanen, Rørosbanen, Meråkerbanen, Trønderbanen og Saltenpendelen.
Følg pressemeldinger fra SJ Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SJ Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SJ Norge
SJ ønsker de minste velkommen om bord i våre nyoppussede lekerom i togene på Nordlandsbanen og Dovrebanen.26.4.2022 16:41:40 CEST | Pressemelding
Fra 1. mai gleder vi oss til å ønske de minste velkommen om bord i våre nyoppussede lekerom i togene som trafikkerer Nordlandsbanen og Dovrebanen.
SJ kutter prisene31.3.2022 08:40:00 CEST | Pressemelding
Nå har SJ Norge en gledelig melding til alle reisende. Regjeringens beslutning om å forlenge den økonomiske støtten til togselskapene har gitt oss mulighet til å gi ekstra gode priser for reiser med våre tog.
Se Norge med tog!14.1.2022 08:00:00 CET | Pressemelding
SJ Norge inviterer til Norgesreiser i januar og februar. Togselskapet ønsker flere togreisende i vintermånedene.
Rikke Lind blir ny administrerende direktør for SJ Norge26.10.2021 14:30:00 CEST | Pressemelding
Styret i togselskapet SJ Norge har ansatt nåværende generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind som ny administrerende direktør.
Flere avganger på SJ Norge sine togstrekninger9.9.2021 13:45:00 CEST | Pressemelding
Fra 12. desember øker antallet togavganger på både Dovrebanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Rørosbanen og Meråkerbanen. – Pandemien har ikke gitt oss anledningen til å satse slik vi planla da vi tok over, men nå kommer vi endelig i gang. Det er vi utrolig fornøyd med, sier konstituert administrerende direktør Lena Angela Nesteby.