SJ Norge styrker sitt kundefokus ved ansettelse av Sverre Høven som administrerende direktør i selskapet

Sverre Høven kommer fra arbeidsgiverforeningen Spekter hvor han siden 2017 har vært direktør for sektorpolitikk. Han har lang erfaring fra ulike lederroller i Flytoget AS, og har også bred ledererfaring fra både offentlige og private virksomheter.

Administrerende direktør i SJ Norge fra 15. januar, Sverre Høven

– Det er med stor glede vi kan offentliggjøre at Sverre har sagt ja til å lede SJ Norge AS, og vi er veldig fornøyde med at han valgte å ta denne enestående utfordringen sammen med oss, sier Berit Kjøll, styreleder i SJ Norge AS.

– Jeg er spesielt fornøyd med å ha funnet en leder med unik kombinasjon av kunnskap om norsk jernbane, kundeopplevelser og det sektorarbeidspolitiske feltet. Alle områder er like viktige for at vi fremover skal lykkes i oppdraget vi har blitt tildelt av Jernbanedirektoratet.

– Kundefokuset er viktig for meg

Sverre Høven gleder seg til å ta fatt på den nye jobben 15. jobben januar 2020, og ser spesielt frem til nok en gang å få jobbe i en organisasjon hvor kundeopplevelsen er en så viktig del av den totale leveransen. – Dette i kombinasjon med det grønne skiftet og SJ Sveriges erfaring med digitalisering av hele reiseopplevelsen, gjør meg sikker på at dette blir en suksess, sier han.

– Å ha slike tydelige mål i hverdagen gir meg energi, og det blir et privelegium å få lede en organisasjon som SJ Norge. Vi står nå foran en spennede periode frem til trafikkstart 7. juni. Vi er allerede på god vei i arbeidet og er sikre på at vi skal kunne levere fra dag én.

– Jeg ser spesielt frem til å bli kjent alle de menneskene som blir en del av av SJ Norge i forbindelse med virksomhetsoverdragelsentagelsen 7. juni 2020.

– Medarbeiderne som blir en del av SJ Norge fra trafikkstart har høy kompetanse og er dyktige folk. Som medarbeidere i norsk jernbane er de også kulturbærere, og jeg er stolt og ydmyk over å få lede et selskap som vil bestå av slike folk.

Sverre Høven tiltrer stillingen 15. januar 2020.

For ytterligere kontakt:

Kommersiell direktør i SJ Norge AS, Lena Angela Nesteby på epost: LenaAngela.Nesteby@sj.no eller tlf. 480 10 351

Administrerende direktør i SJ Norge fra 15. januar, Sverre Høven