SINTEF tilbyr ny metode for å teste bergarters borbarhet
Flere store prosjekter drives med tunnelboremaskin (TBM), blant annet oppgradering av nedre Røssåga kraftverk i Nordland, ny jernbanetunnel gjennom Ulriken i Bergen og ikke minst Follobanen i Oslo. I tillegg til disse store prosjektene har TBM blitt benyttet i småkraftutbygging. Tre forskjellige TBMer med mindre diametere har boret tunnel ved Mork kraftverk, Salvasskardelva kraftverk, Holen kraftverk, Skorgeelva kraftverk og Tokagjelet kraftverk. TBM vil også bli benyttet i prosjektet Ny vannforsyning Oslo. Både overføringstunnelen for råvann fra Holsfjorden til Huseby (19 km) og rentvanntunnelen fra Huseby til Trosterud (11 km) vil bli drevet med tunnelboremaskiner.
Trenger gode estimater for tidsbruk og kostnader
- Slike utbyggingsprosjekter utgjør betydelige investeringer for samfunnet, og vi trenger gode tids- og kostnadsestimater for tunneldrivingen, både i beslutningsfasen og i gjennomføringsfasen, sier laboratorieleder Joakim Eggen.
SINTEF har 40 års erfaring med testing av bergarters slitasjeegenskaper for å prognostisere tid og kostnad for tunnelprosjekter. De eksisterende testmetodene for bestemmelse av bergarters borbarhet, som er utviklet av SINTEF og NTNU, benyttes regelmessig og er internasjonalt anerkjente som referansetester.
Gjenskaper TBM-driving i miniatyrskala
For ytterligere å forbedre tids- og kostnadsprognoser kan Berglaboratoriet ved SINTEF nå tilby en ny testmetode som i miniatyrskala gjenskaper TBM-tunneldriving. En TBM benytter kutterringer som bryter berget med en rullende bevegelse under høyt trykk.
- Den nye testmetoden, som har fått navnet Rolling Indentation Abrasion Test (RIAT), er en skalert test som i kontrollerte laboratorieforhold benytter miniatyrkutterringer med relevant stålkvalitet for TBM-kuttere og et representativt intakt bergartstykke, forklarer forsker Dirk van Oosterhout.
RIAT er konstruert i tett samarbeid med SERVI Group. Metoden gjør det mulig å bestemme bergarters motstandsdyktighet mot inntrengning og slitasjen de påfører stålet i kutterringene i en og samme test. Data om rotasjonshastighet, dreiemoment, matetrykk og inntrengning blir også logget i sanntid.
RIAT ble utviklet i doktorgraden til Javier Macias gjennom prosjektet FAST-Tunn (Future Advanced Steel Technology for Tunnelling), et FoU-prosjekt støttet av Forskningsrådet og industrien.
Nøkkelord
Kontakter
Joakim EggenLaboratorieleder
Tel:976 05 573joakim.eggen@sintef.noDirk van OosterhoutMaster of scienceSINTEF Community
Tel:410 76 543dirk.van.oosterhout@sintef.noBilder
Lenker
Om SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Fra flyplass til miljøby20.9.2024 10:28:06 CEST | Pressemelding
Fornebu går foran når byene våre skal bli klimanøytrale. Pilotprosjekter viser hvordan en slik omstilling kan gjennomføres i praksis.
Slik skal vi utvikle bygg og områder uten klimautslipp17.9.2024 11:35:24 CEST | Pressemelding
Planleggere, utbyggere, rådgivere og andre interesserte inviteres når den nyeste kunnskapen om nullutslippsområder presenteres på Fornebu 27. september.
SINTEF og Ei Solutions forenkler risikostyring i bygg med kunstig intelligens17.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
En chatbot utviklet av SINTEF skal integreres i Ei Solutions sitt verktøy for håndtering av klima- og bærekraftrisiko.
SINTEF inviterer til konferanse om bærekraftig havneomstilling12.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
På konferansen «Havneomstilling: samhandling for et bærekraftig taktskifte» i Trondheim 13. og 14. november, skal vi dele kunnskap og erfaringer for å realisere fremtidens bærekraftige havnesektor.
Nytt stort pilotprosjekt skal øke utnyttelsen av strømnettet med 25 %29.8.2024 08:33:00 CEST | Pressemelding
Det nye Pilot-E prosjektet MaksGrid skal teste ut løsninger som til sammen vil kunne øke utnyttelsen av strømnettet med 25 %. Fokus vil være på tiltak som nettselskapene selv kan gjennomføre og kontrollere i påvente av bygging av nytt nett.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom