SINTEF tilbyr ny metode for å teste bergarters borbarhet

Flere store prosjekter drives med tunnelboremaskin (TBM), blant annet oppgradering av nedre Røssåga kraftverk i Nordland, ny jernbanetunnel gjennom Ulriken i Bergen og ikke minst Follobanen i Oslo. I tillegg til disse store prosjektene har TBM blitt benyttet i småkraftutbygging. Tre forskjellige TBMer med mindre diametere har boret tunnel ved Mork kraftverk, Salvasskardelva kraftverk, Holen kraftverk, Skorgeelva kraftverk og Tokagjelet kraftverk. TBM vil også bli benyttet i prosjektet Ny vannforsyning Oslo. Både overføringstunnelen for råvann fra Holsfjorden til Huseby (19 km) og rentvanntunnelen fra Huseby til Trosterud (11 km) vil bli drevet med tunnelboremaskiner.
Trenger gode estimater for tidsbruk og kostnader
- Slike utbyggingsprosjekter utgjør betydelige investeringer for samfunnet, og vi trenger gode tids- og kostnadsestimater for tunneldrivingen, både i beslutningsfasen og i gjennomføringsfasen, sier laboratorieleder Joakim Eggen.
SINTEF har 40 års erfaring med testing av bergarters slitasjeegenskaper for å prognostisere tid og kostnad for tunnelprosjekter. De eksisterende testmetodene for bestemmelse av bergarters borbarhet, som er utviklet av SINTEF og NTNU, benyttes regelmessig og er internasjonalt anerkjente som referansetester.
Gjenskaper TBM-driving i miniatyrskala
For ytterligere å forbedre tids- og kostnadsprognoser kan Berglaboratoriet ved SINTEF nå tilby en ny testmetode som i miniatyrskala gjenskaper TBM-tunneldriving. En TBM benytter kutterringer som bryter berget med en rullende bevegelse under høyt trykk.
- Den nye testmetoden, som har fått navnet Rolling Indentation Abrasion Test (RIAT), er en skalert test som i kontrollerte laboratorieforhold benytter miniatyrkutterringer med relevant stålkvalitet for TBM-kuttere og et representativt intakt bergartstykke, forklarer forsker Dirk van Oosterhout.
RIAT er konstruert i tett samarbeid med SERVI Group. Metoden gjør det mulig å bestemme bergarters motstandsdyktighet mot inntrengning og slitasjen de påfører stålet i kutterringene i en og samme test. Data om rotasjonshastighet, dreiemoment, matetrykk og inntrengning blir også logget i sanntid.
RIAT ble utviklet i doktorgraden til Javier Macias gjennom prosjektet FAST-Tunn (Future Advanced Steel Technology for Tunnelling), et FoU-prosjekt støttet av Forskningsrådet og industrien.
Nøkkelord
Kontakter
Joakim EggenLaboratorieleder
Tel:976 05 573joakim.eggen@sintef.noDirk van OosterhoutMaster of scienceSINTEF Community
Tel:410 76 543dirk.van.oosterhout@sintef.noBilder


Lenker
Om SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Norsk teknologi sørger for japansk klimagevinster27.6.2025 11:22:24 CEST | Pressemelding
Ti millioner CO₂-varmepumper til varmtvann solgt – miljøseier med norske røtter
Sanntidsdata er nødvendig for å utvikle fremtidens smarte bygg24.6.2025 09:35:32 CEST | Pressemelding
Tilgang til sanntidsdata er avgjørende for å få bygninger som er både energieffektive, smarte og fleksible.
SINTEF får nøkkelrolle i to nye forskningssentre for fremtidens transport19.6.2025 14:09:54 CEST | Pressemelding
Sjefforsker Marianne Ryghaug i SINTEF skal lede forskningssenteret TRACE som skal utvikle kunnskap og løsninger for et transportsystem som tar hensyn til natur, miljø og arealbruk.
Regjeringen styrker Norges infrastruktur for kvanteforskning19.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
NorFab tildeles 35 millioner kroner for å sørge for at Norge henger med i det internasjonale kunnskapskappløpet om kvanteteknologi.
Nytt AI-verktøy skal forutsi risiko for klimarelaterte byggskader18.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Et nytt forskningsprosjekt ledet av Wenn Property og SINTEF skal utvikle et AI-verktøy som analyserer risiko for byggskader og foreslår forebyggende tiltak.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom