Shaun Bartlett er ute med singelen "The Rising"

Den hardtarbeidende norsk-britiske artisten, produsenten og labelmanageren Shaun Bartlett er ute med singelen "The Rising" i dag, som er første singel fra hans kommende album "Roots and Veins" som slippes 12.03.21.

Hør "The Rising" her

The Rising er et behagelig laidback spor, budbringer av kun gode vibber og verdt ventetiden for de som har ventet tålmodig siden forrige album Green Means Walk Red Means Run (2014). Det fengende nylonstrenger-riffet kombinert med Bartletts øre for melodier og øye for lyriske detaljer inviterer lytteren til å bli med på hele turen fra første sekund. Låtas filosofi om å ikke gi opp når ting ikke går som planlagt er noe artisten lever etter selv. Albumet “Roots and Veins” slippes nemlig sammen med en film som ble til på en langtur i fjellheimen i sommer.

Da covid-19 entret scenen sammen med alle avbestillingene, pakket Shaun ryggsekken og satte kursen mot fjellet der han la opp en rute og spilte inn filmen. Omgitt av et naturskjønt bakteppe av fjelltopper og åpne landskap følger vi Shaun i en måned i villmarken med låtene fra albumet som soundtrack, og vi får et større bilde av dybden i og mellom linjene på plata. Akkurat som naturen som inspirerer musikken og tekstene hans, skjer det mer kompliserte ting under all den overbevisende og innbydende enkelheten. Naturen har alltid spilt en stor rolle i denne låtskriverens, nå filmdebutantens liv.

Last ned WAV, metadata og bilder her

Shaun Bartlett har siden solodebuten i 2006 vært listet med flere singler på NRK P1, NRK P3 og P4 for å nevne noen. Han har vært special guest for Leonard Cohen og opptrådt på flere nasjonale TV-programmer, samt laget musikk for prisbelønte filmer og serier, som Emmy-vinneren Eyewitness med sangen "Savior Unknown" som nå har over 800.000 streams på Spotify.

Shaun Bartlett driver sitt eget plateselskap Red Means Run og samarbeider med Drabant Music om promotion og marketing.