Sentrumsprosjekter kan gjennomføres bedre

Tidlig involvering, sterkere forankring og forpliktende avtaler mellom alle involverte er suksessfaktorer for bedre sentrumsprosjekter viser studie.
Dette er konklusjonen i en ny forstudie som har til formål å belyse strategier og tiltak for bedre prosjektgjennomføring for byggeprosjekter i byer. Rapporten er bestilt av Statens vegvesen og utarbeidet av en arbeidsgruppe fra Inventura, Asplan Viak og Statens vegvesen.
– Utgangspunktet for rapporten var overskridelser i bypakken i Bergen. Vi ønsket å se på årsakene til dette, og hvilke nødvendige forbedringer vi kunne gjøre for å oppnå en raskere realisering og gjennomføring av disse sentrumsprosjektene, forteller Siri Korpelin Bernås, prosjektleder Byvekstavtalen Bergen.
Prosjektgjennomføringen har forbedringspotensial
Vegvesenet gjennomfører en rekke utbyggingsprosjekter i sentrum og i sentrumsnære områder i Bergen. Prosjektene varierer naturlig i type, størrelse og kompleksitet. Studien belyser at dagens gjennomføringsmodell for disse prosjektene har et forbedringspotensial.
– Resultatene fra studien viser konkret at både større grad av forpliktelse og tidlig involvering fra alle parter vil bidra positivt, sammen med flere andre tiltak og forbedringer. Alle ønsker mer effektive og gode prosesser slik at prosjektene kan realiseres raskere bedre enn i dag, sier Bernås.
Forstudien viser at alle aktuelle interessenter kan, og vil bidra med tiltak som sikrer en forbedret gjennomføringsmodell hvis de systematisk inkluderes og forpliktes fra planleggingsfase, via prosjektering og anskaffelse til gjennomføringsfase. Studien viser videre at det noen ganger er enkle tiltak som skal til mens det på andre områder er mer komplekse problemstillinger som må løses.
Mer dialog - tidligere
Rapporten belyser nettopp, at mange av dagens utfordringer handler om dialog og samarbeidsform. Dette gjelder særlig involvering av alle interessenter i tidlige faser av prosjektene. Studien identifiserer strategier og tiltak som vil gi ønsket effekt med bedre prosjektgjennomføring på tid, kostnad og kvalitet.
– Konsekvensene av for lite dialog og forpliktende avtaler mellom alle parter tidlig i prosjektet kommer ofte ikke til syne før senere, når arbeidet er i gang. Da kommer utfordringer som det ikke er tatt høyde for i kontraktene, og skaper unødvendig konflikt, forsinkelser og kostnadsøkninger, forteller Bernås.
Vi må bli bedre sammen
Som et resultat av forstudien utvikles nå en pilot. Intervjuer som er gjennomført og funn i undersøkelser fører til både større og mindre endringer både hos Vegvesenet selv og i samspillet med partene. Flere ulike tiltak vil prøves ut i piloten. Noen vil kunne iverksettes straks mens andre krever høy innsats over tid for å gi effekt.
– Konklusjonen er jo at vi selv må bli bedre i vårt samspill og nå får vi en «verktøykasse» som vil bidra til dette. Dette vil også innebære at alle andre aktørene og berørte parter vi samarbeider med også må bidra mer forpliktende enn i dag og jeg håper dette blir sett på som positivt, understreker Bernås.
Pilotprosjekt
– Vi har alt å vinne på å iverksette dette raskt og har plukket ut to pilotprosjekter for utprøving av den nye strategien og hovedtiltakene fra studien, forteller Bernås.
• E39 Sykkelveg Bradbenken-Sandvikstorget og
• E39 Sykkelstamveg Nesttun-Skjold
Det er viktig å presisere at denne forstudien bare er starten på arbeidet med kontinuerlig forbedring av gjennomføringsmodellen til Statens vegvesen.
Nøkkelord
Kontakter
Siri Korpelin BernåsProsjektleder Byvekstavtale BergenStatens vegvesen/Utbyggingsdivisjonen
Tel:918 46 721siri.korpelin.bernas@vegvesen.noBilder


Dokumenter
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Det blir køer på E18 i Bærum også denne helgen31.10.2025 12:00:43 CET | Pressemelding
Mange tok oppfordringen om å la bilen stå sist helg. Denne helgen blir det innsnevringer på E18 mellom Høvik og Lysaker også på dagtid lørdag.
Gjennomslag i Drotningsviktunnelen31.10.2025 09:05:45 CET | Pressemelding
Etter to år, kring 1000 salvar og nær 250 000 arbeidstimar er det endeleg gjennomslag i den lengste vegtunnelen på Sotrasambandet.
Gjennomslag i Gullbergtunnelen31.10.2025 08:44:08 CET | Pressemelding
Arbeidet med Gullbergtunnelen på nye E10 har vært utfordrende. Men i dag, før solen stod opp over Tjeldsundet, ble siste salve avfyrt. Nå har Gullberget fått en trearmet tunnel.
Lyser ut trafikksikringstiltak på rv. 7 i Måbødalen30.10.2025 14:45:35 CET | Pressemelding
Tunnelane i Måbødalen skal utbetrast, før forventa trafikkauke over Hardangervidda når Lærdalstunnelen blir nattestengt neste haust. Arbeid i fire tunnelar er no utlyst.
Hyppig ledebilkjøring morgen og ettermiddag30.10.2025 14:39:44 CET | Pressemelding
Med virkning fra i dag av starter Statens vegvesen hyppig ledebilkjøring i Nappstraumtunnelen også på ettermiddag. Det blir gjenomslipp hver halve time fra kl. 15.00 til kl. 17.00.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
