Schibsted Ecommerce & Distribution

Schibsted investerer i ny teknologi: - Skal gjøre bærekraft enklere for folk

Del

Schibsted Ecommerce & Distribution investerer i kanadiske Arbor. Løsningen gir både nettbutikker og kunder bedre oversikt over hvor bærekraftig et produkt er.

SATSER: Schibsted ønsker å legge til rette for mer miljøvennlig netthandel. Konserndirektør Kristin Skogen Lund og Ecommerce & Distribution-leder Cathrine Laksfoss står i spiss for satsingen. Foto: Endre Igland.
SATSER: Schibsted ønsker å legge til rette for mer miljøvennlig netthandel. Konserndirektør Kristin Skogen Lund og Ecommerce & Distribution-leder Cathrine Laksfoss står i spiss for satsingen. Foto: Endre Igland.

- Vi er opptatt av å gjøre fremtiden enklere og mer bærekraftig både for folk og bedrifter, og alle selskapene våre trekker i denne retningen. Investeringen i kanadiske Arbor passer som hånd i hanske med denne ambisjonen, sier Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution.

Katalysator
Schibsted Ecommerce & Distribution huser blant annet selskaper som Helthjem, Morgenlevering og Distribution Innovation - og omsatte i fjor for 1.9 milliarder kroner.

 - Selskapene i porteføljen vår har det til felles at de alle jobber for å gjøre det enkelt å handle effektivt og ansvarlig, men også for å kunne være en katalysator for vekst. Når vi gjør det enklere å kjøpe og selge brukt, eller legger til rette for mer klimavennlig distribusjon, er det nettopp dette vi driver med. Det handler om å tenke nytt og ikke minst ha sirkulærøkonomi i fokus på kryss og tvers av organisasjonen, sier Laksfoss.

Investeringen i Arbor kommer kort tid etter at Schibsted Ecommerce & Distribution kjøpte seg inn den svenske aktøren Turnr, som legger til rette for enklere og mer bærekraftige returordninger mellom nettbutikker og deres kunder. 

Rangerer merkevarer og produkter
Arbor hjelper nettbutikker med å synliggjøre hvor bærekraftig en merkevare eller et produkt er. Selskapet benytter kunstig intelligens og data fra nettbutikkenes systemer til å sette sammen offentlig tilgjengelig bærekraftsrelatert info. Som gjør det mulig å sammenligne fotavtrykket til enkeltprodukter fra forskjellige produsenter.

Deretter blir både merkevarer og produkter rangert ut fra en bærekraftsskala. 

- Når en butikk tar i bruk Arbor, gjør man bærekraft til en sentral del av kjøpsopplevelsen, og det blir dermed enklere for forbrukerne å ta informerte valg. Når vi samtidig vet at en økende andel forbrukere er villige til å betale mer for et bærekraftig utviklet produkt, betyr det at Arbor også representerer et potensiale for økt inntjening. 

- Hvis vi kan bidra til at omsetning på varer med lav verdi og margin flyttes til varer med høyere verdi og margin, men også lenger varighet - har vi både levd opp til vår ambisjon om å være en katalysator for vekst, samtidig som vi legger til rette for et mer bærekraftig forbruk, forklarer Cathrine Laksfoss.

Alex Todorovic, gründer i Arbor er storfornøyd med å få Schibsted inn på eiersiden.

 - At våre nye deleiere har ambisjoner på vegne av både oss og klima, og ikke minst legger kraft og investeringer bak disse ambisjonene, er utrolig inspirerende. Vi gleder oss til å sette fart på det nye samarbeidet, og til å se hvilken forskjell vi kan utrette sammen, sier Todorvic.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

SATSER: Schibsted ønsker å legge til rette for mer miljøvennlig netthandel. Konserndirektør Kristin Skogen Lund og Ecommerce & Distribution-leder Cathrine Laksfoss står i spiss for satsingen. Foto: Endre Igland.
SATSER: Schibsted ønsker å legge til rette for mer miljøvennlig netthandel. Konserndirektør Kristin Skogen Lund og Ecommerce & Distribution-leder Cathrine Laksfoss står i spiss for satsingen. Foto: Endre Igland.
Last ned bilde
Administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, Cathrine Laksfoss. Foto: Endre Igland
Administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, Cathrine Laksfoss. Foto: Endre Igland
Last ned bilde

Om Schibsted Ecommerce & Distribution

Schibsted Ecommerce & Distribution
Schibsted Ecommerce & Distribution
Akersgata 55
0180 Oslo