ScandzaScandza

Scandza-eier Jordanes kjøper Umoe Restaurants - Jens Ulltveit-Moe blir aksjonær i Jordanes

Jordanes AS, eier av Scandza-konsernet, har blitt enig med Umoe AS om kjøp av 100% av aksjene i Umoe Restaurants AS. Samtidig går Jens Ulltveit-Moe inn på eiersiden i Jordanes og blir medlem av styret.

Umoe Restaurants (www.umoerestaurants.com) er en ledende aktør innen restaurant, take away og levering, med merkevarer som Peppes Pizza, Fattigmann, La Baguette og Kjøkken og Kaffe. Umoe Restaurants har også franchisene for TGI Fridays i Norge, og Starbucks i Norge og Sverige. Umoe Restaurants har 140 restauranter (inkl. franchise) og en normal årlig omsetning på 1,3 mrd. kroner.

Jordanes eier i dag merkevareselskapet Scandza (www.scandza.com) som eier og utvikler ikoniske merkevarer som Synnøve Finden, Sørlandschips, Leiv Vidar, Finsbråten, samt kjente merkevarer i Sverige og Danmark. Jordanes omsatte i 2020 for ca. 5 mrd. kroner.

Umoe Restaurants og Scandza har samarbeidet siden 2009. Scandza har stått for salg og utvikling av merkevaren Peppes i dagligvarehandelen. I 2019 ble samarbeidet ytterligere styrket gjennom felles eierskap til Westend Bakerier for produksjon og markedsføring av Peppes-produkter. Dette har gjort Peppes til en sterk utfordrer til etablerte merkevarer innen pizza i dagligvarehandelen.

Eieren av Umoe Restaurants, Jens Ulltveit-Moe, uttaler: «Jeg har fulgt utviklingen til Scandza siden starten av samarbeidet mellom våre selskaper og har vært imponert over deres evne til nytenkning og å skape vekst gjennom sterke merkevarer. Jeg har eid Umoe Restaurants siden 2002 og har sterke følelser for selskapet. Jeg er overbevist om at Umoe Restaurants og Scandza med et felles eierskap vil kunne utnytte synergier, utvikle gruppens merkevarer ytterligere og etablere nye. Jeg gleder meg til å bidra til dette både som eier og styremedlem i Jordanes.»

Styreleder i Jordanes, Stig Sunde, uttaler at «Scandza ble etablert i 2007 basert på en strategi om å tilby sterke lokale mat- og drikke merkevarer til skandinaviske forbrukere i alle forbrukersituasjoner, uansett om innkjøpene gjøres i dagligvarebutikken eller kiosken, eller på restauranten eller bensinstasjonen. Gjennom kjøpet av Umoe Restaurants kan vi nå forbrukerne gjennom enda flere kanaler. Vi er veldig fornøyde med at Jens Ulltveit-Moe har valgt å bli en betydelig investor i Jordanes».

«Vår styrke er å utvikle sterke merkevarer og å skape vekst. Vi ser med stor glede og forventning frem til å ta en så ikonisk merkevare som Peppes til neste nivå samt videreutvikle selskapets restauranter og kafeer sammen med flinke folk i organisasjonen.» legger en optimistisk Stig Sunde til.

Jordanes vil fortsatt kontrolleres av partnerne Karl Kristian Sunde, Jan Bodd og Stig Sunde samt nesten hundre ansatte.

Transaksjonen er forventet å være gjennomført innen utgangen av mai i år.

Partene har avtalt ikke å opplyse om kjøpsprisen.

UMOE Restaurants AS:

• Eid av Jens Ulltveit-Moe siden 2002
  • 140 restauranter, hvorav 90 egeneide restauranter/cafeer på kjøpesentre og i bykjerner, 50 drevet gjennom Peppes Franchise
  • Driver egeneide konsepter som Peppes Pizza, La Baguette, Fattigmann og Kjøkken og Kaffe i Norge
  • 60% av Peppes salget er Leverings – og take away, hvilket gjør Peppes til en av Skandinavias største leveringsaktører
  • Har rettigheter til å drive TGI Fridays i Norge og Starbucks i Norge og Sverige gjennom franchiseavtaler
  • Ca 1600 ansatte
  • Hovedkontor på Lysaker
  • Har samarbeidet med Scandza siden 2009 om Peppesprodukter til dagligvare
  • Total omsetning ca. 1,3 mrd NOK i 2019

Jordanes:

• Norsk selskap eid av Jordanes Invest (Stig Sunde, Jan Bodd, Karl Kristian Sunde og ansatte), Cubera og Boddco