Satellittnavigasjon (GNSS) effektiviserer grunnboringsarbeidet i Statens vegvesen

Økende nedbørsmengde og fare for kvikkleireskred har skapt større interesse for geoteknikk og grunnboring. Gjennom grundige grunnundersøkelser med geoteknisk borerigg kan vi få detaljert informasjon om hva som skjuler seg under jordskorpa. Denne informasjonen er svært viktig ved planlegging av et vegprosjekt.
Rask overføring av boreinformasjon fra felt til geotekniker
Det foregår nå et testprosjekt i Statens vegvesen der to grunnboringslag bruker GNSS for posisjonering av grunnboringsriggen. Avansert oppmålingsutstyr er montert på boreriggen og integrert med boreprogramvaren.
– Riggen fjernstyres fra en styreenhet slik at operatøren ikke trenger å oppholde seg på riggen. GNSS på riggen gjør at posisjonen til borepunktet med tilhørende boreinformasjonen automatisk blir knyttet til tredimensjonale GNSS-koordinater (x, y, h). Straks boringen er utført kan boreinformasjon sendes direkte fra boreriggen i felt til geoteknikeren inne på kontoret. Ofte haster det for geoteknikeren å få denne informasjonen, forteller sjefingeniør Asbjørn Eilefsen i Statens vegvesen.
– Bruk av grunnboring med GNSS på riggen og bruk av håndholdt GNSS for å stikke ut grunnboringspunkter før boring, gjør at vi kan jobbe både raskere og bedre. Tidligere måtte vi bestille landmålingsressurser fra landmålere i etaten eller fra eksterne landmålingsfirmaer og vente på at landmålerne skulle komme, sier Eilefsen.
Unngår mulige feil og misforståelser
– Vi setter stor pris på at GNSS-koordinater er på plass i rådatafilen fra boreriggen. Det fjerner mange mulige feil, f.eks. at merkestikk går tapt før punkter blir målt inn. I tillegg unngår vi misforståelser mellom hva som er planlagt borepunkt (koordinat) og utført borepunkt. Det er spesielt nyttig ved boring fra flåte, der vi naturlig nok ikke kan måle inn i ettertid. Vi har også løst vansker med tidevann og å finne høyden på flåtedekket boreriggen står på, sier geotekniker Eigil Haugen i Statens vegvesen.
GNSS-utstyret på boreriggen
– Vi benytter avansert geodetisk GNSS-utstyr som består en mottaker/sensor, antenne og et robust nettbrett. Utstyret kan gi en nøyaktighet på noen få centimeter i alle tre dimensjoner, sier Eilefsen.
GNSS er en fellesbetegnelse for satellittbaserte systemer for navigasjon og posisjonering. GNSS’en på riggen benytter satellitter fra satellittsystemene GPS (amerikansk), Glonass (russisk), Galileo (europeisk) og eventuelt BeiDou (kinesisk).
- Det gjør at dataene vi får er mer nøyaktige og at vi får en posisjon på flere steder enn om vi hadde benyttet GPS alene. I tillegg mottar vi korreksjonsdata fra Kartverket (CPOS) via GSM-nettet. Håndholdt GNSS, som benyttes for utstikking er mer kompakt, men har lignende spesifikasjoner, sier Eilefsen.
Startproblemer med GNSS-utstyr og boreprogramvare
– Vi har hatt noen startproblemer og ustabilitet med løsningen som kan skyldes både GNSS-utstyr, boreprogramvare eller integrasjonen mellom disse. Det ser ut som dette har blitt bedre og er mer stabilt, men noe ustabilitet kan fortsatt forekomme. Skjerming fra vegetasjon, bebyggelse og topografi kan gi dårligere nøyaktighet, men tilfanget fra flere satellittsystemer fører til at vi som oftest får en god nok posisjonsbestemmelse. Dårlig GSM-dekning kan også gjøre posisjoneringen vanskelig, avslutter Eilefsen.
Godt samarbeid mellom divisjonene i Statens vegvesen
Løsningen har blitt til etter samarbeid mellom grunnboringsmiljøet i divisjon Drift og vedlikehold, geoteknikkmiljøet i divisjon Utbygging og GNSS/geodesigruppen i divisjonen Transport og samfunn. I tillegg har Vegvesenet samarbeidet med leverandøren Environmental Mechanics AB som leverer programvare til boreriggen.
Nøkkelord
Kontakter
Asbjørn EilefsenSjefingeniørStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:95760267asbjorn.eilefsen@vegvesen.noSilja Lena LøkenSenior kommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:+4795136329silja.loken@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ferjetrafikk via Moskenes fra tirsdag7.9.2025 17:26:06 CEST | Pressemelding
Ferjesambandet mellom Bodø og Moskenes skal etter planen gjenopptas fra og med tirsdag ettermiddag.
Trafikken på E10 i Lofoten kan gå som normalt fra mandag morgen6.9.2025 16:28:30 CEST | Pressemelding
Fredag ettermiddag ble den midlertidige Knutstad bru heist på plass i Lofoten, og seinest mandag morgen regner Statens vegvesen med at E10 gjennom Vestvågøy kan åpnes for trafikk igjen.
Starter midlertidig ferjerute mellom Bodø og Svolvær5.9.2025 18:11:52 CEST | Pressemelding
Fredag kveld starter den midlertidige ferjeruta mellom Bodø og Svolvær, som vil være i drift så lenge Moskenes ferjekai er stengt.
Ny stenging på E16 Bergen-Voss om 14 dagar5.9.2025 14:44:35 CEST | Pressemelding
Laurdag 20. september blir det støyp av ny portal-seksjon på Dalseidtunnelen. Dette betyr at E16 vert stengd frå laurdag kl. 07.00 og fram til søndag 21. september kl 12.00.
Manuell dirigering på rv. 13 Ylvisåker frå måndag5.9.2025 14:21:14 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen held på med skredsikringsarbeid ved rv. 13 på Ylvisåker mellom Sogndal og Leikanger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom