Sånn! Oda har Norges mest fornøyde dagligvarekunder

Norsk Kundebarometer har igjen testet norske forbrukeres lojalitet og tilfredshet. Nykommeren Kolonial.no, nå Oda, går rett inn på førsteplass i dagligvarebransjen, som matbutikken kundene liker best.

Vi digger kundene våre, og elsker når kjærligheten er gjensidig, jubler Mats André Kristiansen, med-gründer og merkevaredirektør i Oda.

Etter mange år med jevn vekst, opplevde Oda en eksplosjon i etterspørselen etter dagligvarer på nett under nedstengningen av landet mars 2020. Siden har stadig flere oppdaget gleden og friheten ved å få alt man trenger levert rett på døra. Antall kunder er mer enn doblet, uten at selskapet har firet på kundeservicen.

- Vi har bygget hele vårt konsept rundt best mulig kundeopplevelse. Målet har hele tiden vært å levere fantastisk kvalitet, til gode priser og fjerne unødig stress i hverdagen. Tilbakemeldinger og tett dialog med kundene har vært helt essensielt når vi har utviklet tjenesten vår. Derfor er resultatet av Kundebarometeret en solid fjær i hatten, som alle i teamet setter utrolig stor pris på. Vi har verdens beste kunder, sier Kristiansen.

Enklere, grønnere, bedre

Oda har jobbet langsiktig med å videreutvikle handleopplevelsen på nett. I samarbeid med Dyrket.no, åpnet de sommeren 2020 en egen Mathall med delikatesser og unike, lokalproduserte varer. Da TV2 Hjelper deg testet dagligvarebutikker på nett januar 2021, vant Oda på både pris og kvalitet.

En sentral del av kundeløftet til Oda er å gjøre det enklere å ta sunnere og grønnere valg i hverdagen. Som eneste norske dagligvareaktør tilbyr Oda en egenutviklet klimakvittering, som gjør det enklere for kundene å vurdere hvor klimasmart de handler. Ifølge Opinion, oppgir 8 av 10 nordmenn at de ønsker å leve mer bærekraftig. Oda-kunder kjøper 50 % mer frukt og grønt enn i vanlig dagligvarebutikk, og med en økologiandel på over 5%. I grillsesongen 2020 var butikkens mest populære burger laget av planter.

- Vi har masse vi gleder oss til å rulle ut, og masse vi fortsatt vil videreutvikle. Nå skal vi også ut i verden som Oda, men fortsatte å ha knallhardt fokus på kundene våre her hjemme. Vi skal strekke oss langt for å gi kundene våre en enda friere hverdag, avslutter Kristiansen.

Om Norsk Kundebarometer

Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som siden starten for over 20 år siden har målt norske forbrukeres lojalitet og tilfredshet. 4670 kunder har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. 150 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer har blitt evaluert. I år er første gang Kolonial.no, nå Oda, er med i undersøkelsen, og gikk dermed rett inn på førsteplass i dagligvarebransjen, med 78,0 poeng.

Hele undersøkelsen kan lastes ned på bi.no/nkb og www.kundebarometer.com