Sånn! Oda har Norges mest fornøyde dagligvarekunder
– Vi digger kundene våre, og elsker når kjærligheten er gjensidig, jubler Mats André Kristiansen, med-gründer og merkevaredirektør i Oda.
Etter mange år med jevn vekst, opplevde Oda en eksplosjon i etterspørselen etter dagligvarer på nett under nedstengningen av landet mars 2020. Siden har stadig flere oppdaget gleden og friheten ved å få alt man trenger levert rett på døra. Antall kunder er mer enn doblet, uten at selskapet har firet på kundeservicen.
- Vi har bygget hele vårt konsept rundt best mulig kundeopplevelse. Målet har hele tiden vært å levere fantastisk kvalitet, til gode priser og fjerne unødig stress i hverdagen. Tilbakemeldinger og tett dialog med kundene har vært helt essensielt når vi har utviklet tjenesten vår. Derfor er resultatet av Kundebarometeret en solid fjær i hatten, som alle i teamet setter utrolig stor pris på. Vi har verdens beste kunder, sier Kristiansen.
Enklere, grønnere, bedre
Oda har jobbet langsiktig med å videreutvikle handleopplevelsen på nett. I samarbeid med Dyrket.no, åpnet de sommeren 2020 en egen Mathall med delikatesser og unike, lokalproduserte varer. Da TV2 Hjelper deg testet dagligvarebutikker på nett januar 2021, vant Oda på både pris og kvalitet.
En sentral del av kundeløftet til Oda er å gjøre det enklere å ta sunnere og grønnere valg i hverdagen. Som eneste norske dagligvareaktør tilbyr Oda en egenutviklet klimakvittering, som gjør det enklere for kundene å vurdere hvor klimasmart de handler. Ifølge Opinion, oppgir 8 av 10 nordmenn at de ønsker å leve mer bærekraftig. Oda-kunder kjøper 50 % mer frukt og grønt enn i vanlig dagligvarebutikk, og med en økologiandel på over 5%. I grillsesongen 2020 var butikkens mest populære burger laget av planter.
- Vi har masse vi gleder oss til å rulle ut, og masse vi fortsatt vil videreutvikle. Nå skal vi også ut i verden som Oda, men fortsatte å ha knallhardt fokus på kundene våre her hjemme. Vi skal strekke oss langt for å gi kundene våre en enda friere hverdag, avslutter Kristiansen.
Om Norsk Kundebarometer
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som siden starten for over 20 år siden har målt norske forbrukeres lojalitet og tilfredshet. 4670 kunder har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. 150 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer har blitt evaluert. I år er første gang Kolonial.no, nå Oda, er med i undersøkelsen, og gikk dermed rett inn på førsteplass i dagligvarebransjen, med 78,0 poeng.
Hele undersøkelsen kan lastes ned på bi.no/nkb og www.kundebarometer.com
Kontakter
Louise FuchsKommunikasjonsdirektør
Tel:90256948louise.fuchs@kolonial.noMats André KristiansenMedgründer og merkevaredirektør
Tel:41219590matsandre@kolonial.noBilder
Om Oda
Oda er Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter lever på døra.
Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
Oda avslutter rekordåret med å knuse Kiwi på pris16.12.2024 11:51:27 CET | Pressemelding
Oda kom på andre plass i VGs matbørs i helgen og var bare 20 kroner bak førsteplassen. - Vi har jobbet knallhardt gjennom året for å kunne levere lave priser på døra, og dette resultatet er et bevis på det. Ekstra gøy er det jo at vi er hele 200 kroner billigere enn Kiwi, de som såkalt aldri gir seg på pris, sier kommersiell direktør i Oda, Anders Hansen.
Oda styrker fokus på Norge og Sverige og nedbemanner 150 i Oda Group Services4.6.2024 10:46:00 CEST | Pressemelding
Oda har mål om å nå lønnsomhet i både det norske og svenske markedet i løpet av 2025. Fremover ønsker selskapet å styrke fokus på det norske og svenske markedet og utsetter derfor videre internasjonal ekspansjon. I den forbindelse har selskapet varslet på et allmøte i dag at 150 ansatte vil bli nedbemannet i Oda Group Service, og at den svenske, norske og globale lederguppen vil bli slått sammen.
Oda har valgt Pol til å spisse lavprisprofilen6.5.2024 11:00:55 CEST | Pressemelding
Denne våren har Oda gjennomført en byråkonkurranse for å finne en samarbeidspartner som skal hjelpe Oda med å spisse lavprisprofilen. - Det var close race, men vi landet på Pol fordi vi opplever at Pol komplementerer teamet i Oda, men også utfordrer oss og har en tydelig forståelse av hvordan Oda bør kommunisere fremover, uttaler Nina Mikaelsen, markedsdirektør i Oda.
Tidligere sjef i Tesco og Amazon blir ny konsernsjef i Oda14.3.2024 10:45:00 CET | Pressemelding
Etter 10 år går gründer Karl Munthe-Kaas av som konsernsjef i Oda group og blir styremedlem. Chris Poad, tidligere adm. dir. for Tescos netthandel og flere sentrale lederroller i Amazon blir ny konsernsjef. Jesper Højer, tidligere konsernsjef for Lidl International, er ny styreleder.
Nina Mikaelsen ny markedsdirektør i Oda29.1.2024 10:37:18 CET | Pressemelding
Oda har ansatt Nina Mikaelsen som ny markedsdirektør i Oda Norge. Mikaelsen kommer fra stillingen som leder for merkevare og markedskommunikasjon i flyselskapet Norwegian. - Oda er uten tvil en gamechanger i norsk dagligvare, men også i folks liv. Jeg er glad for å ha blitt en del av Oda-laget og ser frem til å bruke min erfaring fra Norwegian til å bidra til Odas vekst og utvikling, sier Nina Mikaelsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom