Samferdselsdepartementet har mottatt ny rapport om Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16

FRE 16 består av dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss og firefelts motorvei på strekningen Høgkastet-Hønefoss.
- De eksterne kvalitetssikrerne har gjort jobben sin, i form av å stille kritiske spørsmål og komme med innspill til hvordan FRE16 bør gjennomføres. Det er nettopp derfor vi gjennomfører slike kvalitetssikringsprosesser, for å skaffe oss et så godt beslutningsgrunnlag som mulig. Det er ingen store overraskelser i det rapporten peker på, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Et stort prosjekt – som også er tilstrekkelig modent for investeringsbeslutning
I rapporten omtales FRE16 som et "megaprosjekt". Marstrand AS og Møreforsking Molde AS mener således at det er usikkerhet knyttet til kostnader og gjennomføring av et så omfattende prosjekt. Rapporten stiller spørsmål ved og peker på muligheter for kostnadsbesparelser i prosjektet, og de kommer med innspill på hvordan kontraktene med entreprenørene kan legges opp på en måte, som gjør at man får mest mulig vei og bane igjen for pengene.
- Samtidig merker vi oss også at kvalitetssikrerne bekrefter at prosjektet og beslutningsunderlaget er tilstrekkelig modent og forsvarlig for investeringsbeslutning, sier Hareide.
Ikke aktuelt å rykke tilbake til start nå
KS2-rapporten peker på at det ikke ble gjennomført en ny konseptvalgutredning i 2013/2014. Regjeringen satte den gang fortgang i planleggingen, og det ble besluttet at Ringeriksbanen og E16 skulle planlegges som et fellesprosjekt for vei og bane. Regjeringen besluttet da at prosjektet verken skulle gjennomgå konseptvalgutredning eller ordinær kommunedelplan, fordi vei og bane hadde vært utredet og jobbet med over svært mange år.
- Vi ser det derfor heller ikke som aktuelt å rykke langt tilbake i planprosessen og starte en ny konseptvalgutredning for dette prosjektet nå. Samferdselsdepartementet mener det heller ikke er tilstrekkelig dokumentert at kostnadene til FRE16 vil reduseres vesentlig ved å ta et steg tilbake og starte en ny utrednings- og planprosess. En ny planprosess vil i seg selv medføre store kostnader. Derimot er det svært viktig for oss at både Bane NOR og Statens vegvesen kontinuerlig jobber med å optimalisere vei- og jernbaneprosjekter, slik at prosjektene blir best mulig, til en lavest mulig kostnad, sier samferdselsministeren.
Går gjennom rapporten – ny milepæl i mars
Samferdselsdepartementet går nå gjennom rapporten fra KS2-konsulentene. Departementet avventer også innspill fra Jernbanedirektoratet, Statens vegvesen og Bane NOR om KS2-rapporten.
Både KS2-rapporten og innspillene fra fagetatene er viktige grunnlag for Samferdselsdepartementets videre vurdering av dette prosjektet. Neste milepæl for oppfølging av FRE 16 blir Nasjonal transportplan 2022-2033, som regjeringen legger fram denne våren.
For flere opplysninger – se:
- Ekstern kvalitetssikring (KS2) av Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16
- Bane NORs nettside om Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Fortsetter arbeidet mot sosial dumping: Krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for varebiler18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og vil innføre nye krav for nasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Fra 1. juli 2026, foreslår regjeringen at det blir krav om både kjøre- og hviletid og fartsskriver.
Nå kan utvalgte vogntog frakte mer16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
I dag kan lastebiler med slepvogn med seks eller sju aksler kjøre med en totalvekt på 50 tonn. Fra og med 1. februar 2026, økes totalvekten til 56, 55 og 54 tonn avhengig av antall aksler i vogntoget og om det er en elektrisk lastebil, eller om den går på biogass eller fossilt drivstoff.
Siste del av E6 Helgeland opna i dag – samla reisetid redusert med 40 minutt10.12.2025 15:04:52 CET | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran opna i dag E6-strekninga mellom Svenningelv og Lien i Grane kommune, siste del av E6 Helgeland.
Samferdselsministeren jobber med tiltak for å redusere ulykkene på elsparkesykler2.12.2025 06:12:39 CET | Pressemelding
Antallet skader etter ulykker med elsparkesykkel i Oslo er nesten doblet sammenlignet med i fjor. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret for utviklingen og varsler at han jobber med konkrete tiltak.
Snart får du lov til å kjøre drosje mellom Norge og Finland1.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Fra 14. desember er det endelig mulig å kjøre drosje mellom Norge og Finland – uten å bytte drosje på grensen mellom de to landene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
