Samarbeid om geologi kan spare veg-millioner
Det sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og fungerende direktør Kari R. Bostad i NGU.
De to statlige etatene har inngått en fornyet samarbeidsavtale.
Målet er å bruke den geologiske kompetansen i Norge på en enda bedre måte.
Krevende å bygge
Det er krevende å bygge og utbedre nye og gamle veger i Norge.
- Vi har stor nytte av NGUs geologiske kart, data og kunnskap. Samtidig kan vi bli flinkere til å trekke inn de geologiske ekspertene når vi planlegger store og små vegprosjekt, sier Davik.
Gode geologiske kart, data og ikke minst kunnskap, gjør det lettere å unngå uforutsette og krevende geologiske områder i vegprosjekt.
- Overraskelser i bakken kan bli kostbare når vi skal bygge tunneler, veger og bruer. Riktig geologisk kunnskap til rett tid i vegplanleggingen er en god investering for samfunnet, sier Davik.
NGU mener avtalen med Vegvesenet gjør det enklere å komme tidligere med i vegplanleggingen.
- Riktig geologiske kunnskap til rett tid er viktig for at Vegvesenet og andre byggherrer ikke starter byggingen for tidlig. Det kan raskt gjøre vegprosjektet dyrere, sier NGU-direktøren.
Her er avtalen
Den nye avtalen mellom NGU og Vegvesenet ar fire hovedområder:
- Berggrunn, løsmasser og vegprosjekt
- Georelatert naturfare
- Miljøgeologi
- Ressursgeologi
Vegvesenet har flere laboratorier som NGU vil bruke i forskningsarbeidet. De har også en borerigg, som vil være nyttig i dette arbeidet.
- Et mer krevende klima vil øke sjansen for flere skred på og langs veg i framtiden. Det har aldri vært så viktig som nå å være god på grunn, sier Davik og Bostad.
Kontakter
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, Statens vegvesen: 900 44 267
Fungerende direktør Kari R. Bostad Norges Geologiske Undersøkelse: 480 37 340
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Signerte kontrakt på siste strekning av E39 Betna-Stormyra23.4.2024 11:21:40 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen og Garpestad AS signerte mandag kontrakt på bygging av ny E39 mellom Stormyra og Staurset i Heim kommune.
Stenger sørgående løp i Glaskartunnelen neste helg22.4.2024 14:34:34 CEST | Pressemelding
Sørgående løp på E39 (mot Bergen) bli stengt helgen 3.- 6. mai, i forbindelse med oppgradering av Glaskartunnelen. Vegen skal graves opp, og Vegvesenet oppfordrer folk i nærområdet til å unngå kjøring og heller bruke kollektiv eller sykkel denne helgen.
I rute med erosjonssikring av E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
E16 går her nær elva på et parti der terrenget er utsatt for utgliding og skred ved flom. Ved gunstige værforhold kan det bli tidligere gjenåpning.
Nå starter årets asfaltsesong16.4.2024 12:28:47 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter snart asfaltering av om lag 700 km riksveger over hele landet. Totalt 550.000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
Ny asfalt på E18 Sjølyst15.4.2024 12:23:04 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal asfaltere E18 gjennom Sjølystlokket og Bygdøylokket. Arbeidene gjøres på natt for å redusere ulempene for trafikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom