Salget av meieriprodukter øker

Totalt økte ostesalget med 3 prosent og yoghurt 1,5 prosent. I tillegg økte rømme, fløte og smør. Melkesalget fikk en liten nedgang på 0,6 prosent, men sammenlignet med tall fra 2021-2022 er nedgangen langt mindre.
- Det er interessant å se at 2023 har startet med en positiv utvikling for de fleste meierikategoriene, og at samtlige produkter ligger høyt i volum. Mange nordmenn opplever strammere økonomi. I tillegg ser vi at grensehandelen ikke lønner seg like mye etter økte matvarepriser også i utlandet, sier Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Sunn mat er nødvendigvis ikke dyrest
Når matvareprisene øker så mye blir det enda viktigere for forbrukerne å ta gode valg i matbutikken, både med hensyn til helse og økonomi. Berg Hauge tror vi automatisk tenker at sunn mat er dyrest, men mener at det ikke alltid er tilfellet, om vi ser på kilopris og hvor mye næring vi faktisk får for pengene.
- Vi tror forbrukerne fortsetter å kjøpe meieriprodukter fordi de ønsker vanlige produkter som egner seg til matlaging og baking i hjemmet. I tillegg er melk og meieriprodukter næringsrik mat, og blir dermed et godt kjøp for prisbevisste forbrukere som også ønsker å spise sunt. Sammenligner man en liter melk med andre drikker, får man langt mer næringsinnhold for pengene ved å kjøpe melk, avslutter Berg Hauge.
Totalt volum salg av meieriprodukter:
Totalt volum første kvartal 2022* |
Totalt volum første kvartal 2023 |
Endring 2022 - 2023 |
|
Melk |
105 249 |
104 659 |
- 0,6 % |
Ost |
27 020 |
27 472 |
+ 1,7 % |
Yoghurt |
15 347 |
15 559 |
+ 1,4 % |
Rømme |
4 770 |
4 920 |
+ 3,2 % |
Fløte |
6 949 |
7 234 |
+ 4,1 % |
Smør |
4 334 |
4 471 |
+ 3,2 % |
* Alle tall i 1000 liter
Tallene baserer seg på volumtall rapportert inn fra TINE, Q-Meieriene, Synnøve Finden, Fjordland og Rørosmeieriet. I tillegg innhentes volumtall på import fra SSB. Volumtallene viser volum solgt til dagligvare, storhusholdning og industri (for alle produktgrupper med unntak av melk og yoghurt)
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom