Salget av lokalmat øker
Totalt selges det lokalmat og drikke for 11,25 milliarder i Norge. Dette er den samla omsetningen i både dagligvare, storhusholdning og restaurant. – Svært gledelig! Norsk lokalmat begynner nå på alvor å ta plass i våre hjerter og ganer, sier adm.dir Nina Sundqvist i Matmerk.

Salget av lokalmat har hatt en betydelig vekst det siste året. Veksten er i alle kategorier av lokalmat. Tall fra dagligvarehandelen har vært kjent i mange år, men i år har Matmerk også fått målt hvor mye lokalmat og drikke som serveres i restauranter og omsettes i storhusholdninger.
- Regjeringens mål har vært at vi skal omsette for over 10 milliarder innen 2025, men allerede nå har vi nådd målet med god margin. Dette sier noe om lokalmat, kvalitetsmessig, og at folk ønsker å bruke det i det store og det små. Og samtidig skaper dette arbeidsplasser, kultur og tilhørighet, reiseliv og mye mer, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.
Størst omsetning på Østlandet
Omsetningen av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen vokser over hele landet. Total omsetning er på 5,25 mrd. Størst omsetning er det på Østlandet, hvor det omsettes totalt for 2,735 milliarder. Størst økning er det midlertidig i Midt-Norge, hvor det er en vekst på 9,2 % fra 2018. Her omsettes det for 738 millioner.
- Vi har en rik matkultur her i landet og det er mange som heier på norsk lokalmat og drikke. Lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter betyr mye når vi handler lokalmat. Ikke overraskende at veksten er størst i Trøndelag. Der har lokale matprodusenter samarbeidet godt med reiseliv og hoteller i mange år, sier Sundqvist.
6 milliarder i restauranter og hotell
Nytt av året er at tall fra restauranter og storhusholdninger er med. Totalt omsettes det for 6 mrd, hvorav 3,43 mrd er lokalmat og 2,14 mrd er lokalt øl. Det omsettes også for 450 mill. gjennom direktesalg som REKO-ring, Bondens marked o.l.
- Det totale tallet for omsetningen på lokalmat og drikke er dermed på hele 11,25 milliarder kroner. Dette er svært gledelige tall! Norske lokalmat- og drikkeprodusenter må nå bare fortsette å gjøre det de er utrolige gode på - å lage fantastisk lokalmat og drikke, avslutter Sundqvist.
Fakta om undersøkelsen
- Definisjon av lokalmat: Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller historie.
- EffectoConsulting og Nielsen har årets undersøkelse i samarbeid med Matmerk.
- Nytt av året er at også omsetningen i storhusholdning og direktesalg er målt.Matmerk har i flere år målt omsetningen av lokalmat og -drikke i dagligvaremarkedet.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder
Om Matmerk
Matmerk er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg saker fra Matmerk
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Matmerk på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Matmerk
Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris til Torill Renaa7.12.2020 21:30:00 CET | Pressemelding
Det var mange hyllende ord da årets vinner av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris ble overrekt Torill Renaa. Hun berømmes for sitt store engasjement til servitørfaget, og hvordan hun har satt, og setter, yrkets fagkunnskap inn i en helhetlig ramme, og dermed bygger stolthet og ære til faget.
Kjøper lokalmat i butikk som aldri før!30.11.2020 10:07:54 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen har hatt en kraftig økning i 2020. – Slike tall har vi ikke sett før. Flere og flere i handler lokalmat og drikke i butikken, og økningen på 12,6 % er helt fantastisk, sier adm.dir. Nina Sundqvist i Stiftelsen Matmerk.
ASK gård hedret med pris under NM i kjøttprodukter3.11.2020 09:39:17 CET | Pressemelding
- Matmerkprisen kom som lyn fra klar himmel for oss - det var ikke en pris vi visste vi var aktuelle for. Vi hadde på TVen og ventet egentlig bare på de kategoriene vi var aktuelle for. Da vi skjønte at det var oss Nina Sundqvist snakket om ble vi litt paffe. Vi føler det er en pris hvor en hedres for lang og tro tjeneste i faget, sier Kristoffer Evang, daglig leder hos ASK gård.
Lokalmat midt i Oslo22.10.2020 09:00:00 CEST | Pressemelding
Midt i Oslo lages det lokalmat i særklasse. Winther Ysteri på Aker Brygge og Metervare AS ved Sinsen produserer ost og pølser som nå merkes med Spesialitet for å vise oss forbrukere veien til unike norske matopplevelser. Det er første gang Spesialitet tildeles produkter fra Oslo.
Siste sjans til å stemme på kandidatene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris19.10.2020 08:30:13 CEST | Pressemelding
Publikumstemmene er viktige for hvem som får Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris. Det er tett mellom kandidatene og bare 12 dager igjen å stemme på. - Nå er det bare å stemme på sin kandidat inn mot fristen, det blir en utrolig spennende sluttspurt, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk.
Lokalmatfest med statsråd i eplebygda Gvarv9.9.2020 13:52:09 CEST | Pressemelding
Landbruks- og matminister Olaug Bollestad sto for tildelingen av hedersmerket Spesialitet til Epleblomstens Eple og Bringebærdrikk og Bakstelaugets Kling i fruktbygda Gvarv tirsdag 8. september.
God og gammel oppskrift ble hedret9.9.2020 12:50:59 CEST | Pressemelding
«Havremarvkjeksen vekker gode barndomsminner hos mange av kundene våre og hemmeligheten er en god gammel oppskrift med hel havre. At vi nå får Spesialitetsmerket er selvfølgelig stor stas», sier Mia Therese Sollihaug som er gründer og produktutvikler i Lykkemat som holder til i Selbu.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom