Rusfri dag 8. juni: I kveld er det lov å være edru*

I ti år har Frelsesarmeen satt av en egen dag for å markere solidaritet med dem som strever med egen eller andres rusbruk. – Vi er der for dem som sliter. Rusfri dag er en dag der vi viser at vi tenker på dem, sier Jan Aasmann Størksen, prosjektleder for årets kampanje. I år har den heldigitale markeringen et særlig fokus på unge voksne fra russetid til fuktige fadderuker.

Etter ti år er ikke Frelsesarmeen i tvil om at Rusfri dag har noe for seg. 8. juni har de og deres støttespillere stått parat på gater og torg med gratis alkoholfri drikke til forbipasserende for å ønske god Rusfri dag og god sommer.

Egentlig skulle de feiret tiårsdagen stort, men pandemien har satt en stopper for det. Dagen skal derfor sette sitt solide avtrykk i sosiale medier i Frelsesarmeens egne kanaler og gjennom gode støttespillere som HelsesistaAtle Pettersen og andre rollemodeller/påvirkere som vil kunne treffe målgruppen i sine digitale kanaler.

«I kveld er det lov å være ...?»

Hvert år har Frelsesarmeens rusomsorg fokusert på et nytt tema på Rusfri dag. I 2021 har de valgt å ha omtanke for og vise solidaritet med de yngre voksne. Mange unge (og voksne) har slitt mye med ensomhet under pandemien, og hvis samfunnet åpner mer og mer opp, vil sommeren være svært etterlengtet for mange.

– De aller fleste gleder seg denne forsommeren veldig til egen russefeiring og når høsten kommer, til fadderuke. Alkohol er ofte med på fest, og det kan vise seg ikke å være like gøy for alle, forteller Jan Størksen, prosjektleder for årets kampanje.

– Det er flere som gruer seg til drikkepresset mange opplever som ungdom eller ung voksen. Kanskje har man opplevd å angre på det som skjer «i fylla», eller opplevd at man ikke klarer å stoppe i tide?

– Vi kan ikke miste troen på å hjelpe folk. Hele tiden vil det være noen som får et problem, vi vet ikke hvem. Når vi er på en fest, må vi spørre oss hvem det er som ikke klarer det? Derfor må vi være der for den ene som detter, mener Størksen.

Endret drikkemønster i Norge

Frelsesarmeens rusomsorg har registrert at alkoholen de siste årene har gått fra å være en del av helgerutinen, til å bli en del av hverdagen for mange.

– Verden har endret seg. Da er det enda viktigere med slike dager. Det ligger i det norske folk at fest er lik alkohol, men nå er alkoholbruken blitt så integrert. Vi treffes mer ute enn før, spiser mer ute. I arbeidslivet er det helt gjengs å ha vinlotteri før helgen. Tidligere møttes venninner til te og rundstykker, nå er det tapas og vin. Er vi med på det? Noen trenger faktisk at du ikke drikker. Det er dette Frelsesarmeen ønsker å skape en bevissthet rundt, sier Størksen.

Og støttespillerne er mange, som medlemsorganisasjonene i Actis, flere bedrifter, kommuner og andre ambassadører er med og markerer Rusfri dag.

Om folk flest etterlever oppfordringen og velger avhold denne dagen, eller reflekterer rundt egen eller andres rusbruk, kan man ikke være sikker på.

– Men jeg tror vi sår et frø om at det finnes en rusfri dag. Jeg tror det motiverer dem vi når til å la være å ta det ene glasset den dagen, sier Jan Størksen.

*Drar du kjensel på linja «I kveld er det lov å være ...?» Den er inspirert av en russelåt som TIX ga ut i 2015 (Sjeiken). Mange unge har et forhold til denne teksten. Rusfri dag har derimot, og med glimt i øyet, tatt en vri på siste ord i setningen.

Wenche Walderhaug MidjordLeder for Frelsesarmeens rusomsorg

22 99 85 32 / 402 48 331