RINGNES MED SUKKERFRI-REKORD

- Så langt i år har mer enn 91 prosent av brusen Ringnes har solgt vært uten tilsatt sukker, sier Peder Onsøyen som er Senior Marketing Manager i Ringnes med ansvar for selskapets brus- og vannportefølje. Aldri før har Ringnes hatt en større andel sukkerfritt.
Peder Onsøyen  er Senior Marketing Manager i Ringnes med ansvar for selskapets brus- og vannportefølje.
Peder Onsøyen er Senior Marketing Manager i Ringnes med ansvar for selskapets brus- og vannportefølje.

- Når vi spør forbrukerne, svarer de at de foretrekker smaken av sukkerfri brus fremfor sukkersøtet. Og hvis det ene alternativet er både bedre og sunnere, ja da er det heller ikke et spesielt vanskelig valg, sier Onsøyen.

Drevet av Pepsi MAX
Totalt i Norge er sukkerfrittmarkedet på rundt 68 prosent. – Pepsi MAX er selve lokomotivet i sukkerfritt-skiftet. Den populære folkebrusen står for over 30 prosent av det norske brusvolumet og har drevet det norske markedet i en sukkerfri retning i ekspressfart. Det er et eventyr. Hele verden ser til Norge og hvordan vi har lyktes med å få folk til å skifte til sukkerfrie alternativer, sier brussjefen.

Men er egentlig brus søtet med kunstig søtning sunnere enn sukkersøtet brus?

- Folk velger våre sukkerfrie alternativer først og fremst fordi vi leverer på god smak. Vi vil aldri hevde at brus er sunt. Men også norske helsemyndigheter er tydelige på at sukkerfri brus er å foretrekke fremfor brus med sukker ut fra et folkehelseperspektiv. For hvert prosentpoeng vi klarer å snu det totale forbruket fra sukker til sukkerfritt, tar vi ut 480 tonn sukker fra det norske markedet, fortsetter Peder.

Sukkerfrittlandet
På spørsmål om han tror Norge kan bli helt sukkerfritt innen brus, svarer brussjefen: - Vi har snakket om «sukkerfrittlandet» i noen år, men kanskje ikke helt trodd på det. Til det trodde vi nok at nordmenns følelser for tradisjonsrike merker som Solo og julebrus ville bli krevende å endre. Nå ser vi imidlertid at også disse merkene og kategoriene er i ferd med å overtas av de sukkerfrie variantene. Så ja, jeg tror vi langt på vei er helt sukkerfrie i Norge om ganske få år, avslutter Peder.

FAKTA om Ringnes’ Helseløfte:

• I Ringnes’ Helseløfte følger et mål om at 90 prosent av all brusen som Ringnes selger skal være uten tilsatt sukker.

• I tillegg følger målet om at lavalkohol og alkoholfritt skal utgjøre 10 prosent av selskapets totale solgte ølvolum.

Se Helseløftet til Ringnes