RiksTV tror på 100 prosent økning i TV-kunder via fiber i år

TV-distributøren RiksTV har gjort avtale med syv fiberleverandører siste 12 måneder.
Jérôme Franck-Sætervoll, administrerende direktør i RiksTV, opplever sterk økning i fiber-kunder.

RiksTV fortsetter å gjøre avtaler med fiberselskaper landet rundt. Bare de siste 12 månedene har TV-distributøren signert distribusjonsavtaler med syv nye fiberleverandører.

I fjor økte antall nye fiberkunder for RiksTV med over 70 prosent målt mot 2018. Nå sikter selskapet mot ytterligere 100 prosent vekst fra 2019 til 2020.

De siste 12 månedene har RiksTV gjort avtaler med fiberleverandører på løpende bånd. I løpet av denne perioden har lokale aktører som GP Dataservice i Halden, kraftlagene InfraNord og Luostejok i Finnmark, Hvaler Bredbånd, Nettstar i Bergen, Skiptvedt Digital og sist Numedal Fiber (NUFI) signert avtaler med RiksTV.

RiksTV har også avtaler med HomeNet, OBOS OpenNet, Lynet Internett, Blix Solutions og ATMCom.

- Starten på 2020 har også vært veldig god, og jeg tror faktisk vi klarer å doble antall fiberkunder i år sammenlignet med 2019, sier administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.

RiksTV kan vise til en sterk kundevekst via fiber

Bare i 2019 fikk RiksTV 7000 nye kunder via fiber. Det er en vekst på over 70 prosent sett oppimot 2018, drevet i hovedsak av HomeNets utbyggingstakt, og andel av deres kunder som velger RiksTV, samt nye kunder hos RiksTV-partnerne i Finnmark.

- I 2020 skal RiksTV bygge en enda sterkere partnerportefølje, videreutvikle vårt TV-produkt og sikre lønnsomme og konkurransedyktige produkter for både oss og våre partnere. Vårt mål er å spille partnerne gode og bidra med kompetanse og verktøy til fordel for sluttbrukeren, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

TV-distributøren opplever god pågang av fiberselskaper som ønsker å samspille med RiksTV

- Stadig flere fiberleverandører tar nå kontakt med oss da de og kundene ønsker våre TV- og underholdningstjenester. Det setter vi stor pris på, og vi er stadig på jakt etter flere partnere som ønsker å tilby sine kunder økt valgfrihet, forteller Jérôme Franck-Sætervoll.

Og slik forklarer RiksTV-sjefen den sterke økningen på fiber.

- Vi kan tilby kundene det beste innholdet innen nyheter, sport og underholdning – samt det beste innen film og serier fra blant andre HBO Nordic. Videre er vårt tilbud via det digitale bakkenettet et veldig attraktivt produkt som gjør at kundene eksempelvis kan ha RiksTV via fiber hjemme og kostnadsfritt via det digitale bakkenettet på hytten. Sist, men ikke minst, konkurrerer vi ikke med selskapene når det gjelder levering av fiber, sier administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.

Distribusjonsformen blir mer uavhengig

RiksTV ble etablert i 2005 for å satse på det digitale bakkenettet. Nå satser RiksTV på internett, fiber og digitalt bakkenett.

- Vi blir mer og mer uavhengig av distribusjonsform. Vi leverer de beste TV- og underholdningstjenestene totalt, uavhengig av form for distribusjon, sier Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.

RiksTV AS eies av TV 2 Gruppen AS og NRK Aktivum med 50 prosent hver, etter at Telenor solgte seg ut høsten 2019.

For mer informasjon, kontakt administrerende direktør Jerome Franck-Sætervoll hos RiksTV på jerome.franck@rikstv.no og/eller 915 27005.