RiksTV

RiksTV styrker lønnsomheten

TV-distributøren RiksTV fikk i 2019 et kraftig forbedret driftsresultat samt satte ny RiksTV-rekord i omsetning. - I tillegg registrerte vi en ekstra sterk utvikling det siste kvartalet i 2019, sier administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.
Administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll

Driftsresultatet i 2019 ble på 53,3 millioner NOK mot 11,5 millioner NOK i 2018. Det betyr en økning på 41,8 millioner NOK fra 2018 til 2019. Årsresultatet landet i 2019 på 36,6 millioner NOK. Året før lød tilsvarende resultat på 2,6 millioner NOK.

-Vi ser en fin utvikling i nøkkeltallene og på de aller fleste områder. Det beste innholdet fra innland og utland i form av sport, filmer, serier, dokumentarer, nyheter og annen underholdning kombinert med bruksvennlige løsninger og tjenester har gjort RiksTV til en svært så attraktiv TV-distributør. Også strømmetjenesten Strim kan se tilbake på en solid vekst i 2019 – også det takket være innhold av beste klasse fra blant andre TV 2, NENT, Discovery, HBO Nordic, Viaplay, Disney og Paramount+, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

Kostnadene til tvisten med TONO, som nå er avsluttet, er fordelt over 2018 og 2019.

-Vi la TONO-saken bak oss i 2019. Vi ser mye positivt i året vi nå er inne i, selv om korona-situasjonen skaper usikkerhet på flere områder. Det er derimot ingen tvil om at folk flest bruker mer tid på ny og tradisjonell TV i disse vanskelige tider, sier Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.

RiksTV kan vise til en omsetning på 1,320 millioner NOK i 2019 mot 1,316 millioner NOK i 2018, en økning på 0,3 prosent. Dermed fikk TV-distributøren en oppgang i et marked med mye nedgang og stagnasjon i de senere årene. Aldri i RiksTVs 13 år gamle historie har selskapet omsatt for mer enn i fjor.

-Selv om ikke omsetningsøkningen er stor, er vi veldig fornøyde med de tallene vi leverer i et marked med stor konkurranse, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

Antall RiksTV-kunder ved utløpet av 2019 var på 246 470. Tilsvarende tall ved forrige årsskifte var på 253 130. Dette er kunder som abonnerte på en eller flere av RiksTVs tjenester.

-Det er en tøff kamp om kundene, men også der leverer vi godt, selv om vi totalt sett opplevde en liten nedgang i 2019. Vi hadde en fin utvikling gjennom året og avsluttet med kundevekst siste kvartal, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

Mye av suksessen tilskriver RiksTV-sjefen satsningen på distribusjon via fiber og strømmetjenesten Strim.

-I løpet av 2019 har vi inngått avtaler med flere nye fiberleverandører om distribusjon av RiksTV, og vi fikk over 70 % flere kunder via fiber i 2019 enn i 2018. Når det gjelder Strim vi vil foreløpig ikke gå ut med abonnementstall her, men vi opplever en kraftig vekst i antall kunder, sierJérôme Franck-Sætervoll.

RiksTV AS eies av TV 2 Gruppen AS og NRK Aktivum med 50 prosent hver, etter at Telenor solgte seg ut høsten 2019.

For mer informasjon, kontakt administrerende direktør Jerome Franck-Sætervoll hos RiksTV på jerome.franck@rikstv.no og/eller 915 27005.

Bilde: Jérôme Franck-Sætervoll, administrerende direktør i RiksTV, leverer et styrket driftsresultat samt årsresultat i 2019 – pluss ny omsetningsrekord.

Administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll

Om RiksTV

RiksTV
Postboks 393 Økern

22 88 37 90http://www.rikstv.no

RiksTV har snaue 250 000 kunder, og er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV via antenne, internett og fiber. I tillegg til tilgang via SMART-boks er RiksTV tilgjengelig via apper til Apple TV, mobil, nettbrett og via nett-TV. Ifølge Norsk Kundebarometer 2018 har RiksTV de mest fornøyde kundene i kategorien TV-distribusjon.

RiksTV tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.

Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er RiksTVs største og mest populære kanalpakke.

Følg pressemeldinger fra RiksTV

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra RiksTV