Riksadvokat Tor-Aksel Busch tildeles Rettssikkerhetsprisen for 2019

I en årrekke har prisvinneren vært en tydelig stemme i samfunnsdebatten. Riksadvokaten har også satt foten ned når politikere har utfordret grunnleggende rettssikkerhetsprinsipper.
Riksadvokat Tor-Aksel Busch er årets vinner av Rettssikkerhetsprisen

Siden 2006 har Juristforbundet årlig delt ut den prestisjetunge prisen. Mottagerne har til felles at de over lengre tid har utmerket seg ved å styrke rettssikkerhet og likhet for loven innenfor sitt virkeområde. Her er årets prisvinner i en egen klasse.

Tor-Aksel Busch har vært riksadvokat siden 1997 og har satt sitt preg på det offentlige ordskiftet med faglig tyngde. Hans tydelige respekt for ytrings- og pressefrihet, samt påtalemyndighetens uavhengighet er blant fanesakene.

Kamp mot netthets
I juryens begrunnelse trekkes det frem flere punkter som viser Busch’ engasjement for rettsstatens prinsipper.

• Som riksadvokat har han løftet fram bekjempelse av hatkriminalitet og netthets mot politikere.
  • Hans klare anbefaling om å avskaffe juryordningen begrunnet i rettssikkerheten.
  • Fokuset på vold i nære relasjoner og overgangen fra politiets forenklede behandling til å gjøre dette til prioriterte saker for påtalemyndigheten.
  • Ikke minst har han vektet balansegangen sikkerhet/frihet på en god måte og minnet politikere om nettopp den når de selv har presset på for å fremstå som «handlekraftige».

Det har aldri vært flere nominerte til rettssikkerhetsprisen enn i år, så konkurransen har vært stor. Likevel var det en enstemmig jury som til slutt landet på den profilerte riksadvokaten.

Kritisk blikk på seg selv
I en tid da rettsstatens liberale verdier er under press i flere land, er det desto viktigere å tildele prisen til en sterk forsvarer av ytrings- og pressefrihet, en som hele tiden har vektlagt påtalemyndighetenes uavhengighet, og som ikke har vært redd for å si ifra til beslutningstakere.

At Busch også har beholdt et kritisk blikk på egen etat, endog på sine egne personlige profesjonsbeslutninger, understreker oppriktigheten i hans engasjement. En slik evne og vilje til å beholde et kritisk blikk også på seg selv og sin rolle er ofte mangelvare hos våre makthavere, skriver juryen i sin begrunnelse.

Prisen deles ut på Rettssikkerhetskonferansen 16. oktober i Gamle Logen, Oslo.

Juryen for Rettssikkerhetsprisen 2019 har bestått av Jon Wessel-Aas (leder) Anine Kierulf, Anders Anundsen, Eirin Eikefjord og Susann Funderud Skogvang.

Riksadvokat Tor-Aksel Busch er årets vinner av Rettssikkerhetsprisen