Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren

Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.

Johnny Hansen. Foto: LO media.

-          Vi registrerer at til tross for at Hurdalsplattformen har klare ambisjoner så blir ikke 2022 året der vi tar et krafttak for å gjøre transportnæringen mer bærekraftig. Regjeringen har klare mål om godsoverføring, men tiltakene lar vente på seg, sier Johnny Hansen, leder av Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.

Revidert nasjonalbudsjett hadde ingen substansielle endringer med hensyn til jernbane eller sjøtransport. Heller ikke kutt eller utsettelser av samferdselsprosjekter.

-          Vi er glad for at det ikke er noen store kutt for prosjekter som påvirker godsoverføring, men vi vil be Stortinget styrke ordninger som «Effektive og miljøvennlige havner» og «Godsoverføring fra vei til bane» i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett, avslutter Hansen.

Johnny Hansen. Foto: LO media.

Godsalliansen er en sammenslutning av organisasjoner innnen sjø-, jernbane- og veitransport som arbeider for at mer godstransport overføres fra veg til sjø og bane. Bra for miljøet, færre ulykker, mindre vegslitasje og mindre kø.
Disse er med:

Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Budsjettforliket: Viktig sikring av nettolønnsordningen og Kystruten1.12.2020 23:04:04 CET | Pressemelding

Godsalliansen er fornøyd med at budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har sikret nettolønnsordningen og drift av Kystruten langs hele seilingsruten fra Kirkenes til Bergen. Vi er likevel skuffet over kutt i ordningen «Havnesamarbeid» og at det ikke er funnet midler til å videreføre utbedringer av kapasitet på Ofotbanen og en rekke viktige maritime prosjekter langs kysten.