Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.

- Vi registrerer at til tross for at Hurdalsplattformen har klare ambisjoner så blir ikke 2022 året der vi tar et krafttak for å gjøre transportnæringen mer bærekraftig. Regjeringen har klare mål om godsoverføring, men tiltakene lar vente på seg, sier Johnny Hansen, leder av Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.
Revidert nasjonalbudsjett hadde ingen substansielle endringer med hensyn til jernbane eller sjøtransport. Heller ikke kutt eller utsettelser av samferdselsprosjekter.
- Vi er glad for at det ikke er noen store kutt for prosjekter som påvirker godsoverføring, men vi vil be Stortinget styrke ordninger som «Effektive og miljøvennlige havner» og «Godsoverføring fra vei til bane» i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett, avslutter Hansen.
Kontakter
Jørn Sund-HenriksenRådgiverGodsalliansen
Tel:+4795161741jsh@godsalliansen.noBilder

Om Godsalliansen
Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Hurdalsplattformen tar samferdselsplanleggingen tilbake til politikken13.10.2021 16:10:53 CEST | Pressemelding
Det er flere gode tiltak for godstrafikken i Hurdalsplattformen. Spesielt gledelig er en tydelig ambisjon om å få mer gods over fra vei til sjø og bane. Plattformen tar har også klare mål om å forbedre infrastrukturen for både jernbane- og sjøtransport.
Veifokus i samferdselsbudsjettet for 202212.10.2021 13:28:23 CEST | Pressemelding
Vei er uten tvil den store vinneren på samferdselssiden i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022. Det er gode tiltak for både sjø og jernbane i budsjettet, men de er for små til å få til en nødvendig dreining til et grønnere transportsystem.
En rimelig god transportplan for godstrafikken19.3.2021 16:31:34 CET | Pressemelding
Regjeringen har ikke foreslått et klimatak for Nasjonal Transportplan eller et arealregnskap for prosjektene, som Godsalliansen har etterspurt. Transportplanen har likevel en satsing på godstransport på jernbane og sjøveien som vil ha positive effekter for både klima og inngrep i naturen, dersom den følges opp.
Regjeringens Klimaplan må føre til en kursendring for Nasjonal Transportplan8.1.2021 13:34:13 CET | Pressemelding
Godsalliansen mener at Klimameldingen regjeringen la frem i dag forplikter regjeringen til å prioritere de prosjektene som kan få raskt effekt for mer effektiv godstransport og lavere klimagassutslipp i kommende Nasjonal Transportplan (NTP).
Budsjettforliket: Viktig sikring av nettolønnsordningen og Kystruten1.12.2020 23:04:04 CET | Pressemelding
Godsalliansen er fornøyd med at budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har sikret nettolønnsordningen og drift av Kystruten langs hele seilingsruten fra Kirkenes til Bergen. Vi er likevel skuffet over kutt i ordningen «Havnesamarbeid» og at det ikke er funnet midler til å videreføre utbedringer av kapasitet på Ofotbanen og en rekke viktige maritime prosjekter langs kysten.