Rekordsterk Black Week: Nordmenn tok ansvar og spredte handelen

Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at omsetningen på Black Friday utgjorde 21,9 prosent av omsetningen under Black Week i år, mot 32,8 prosent i fjor. Veksten i de fire første ukene av november er på 8,3 prosent.
– Utviklingen fra Black Friday til Black Week har skjedd over mange år, men det kan se ut som at den er forsterket av smittevernsomsynene i år. Resultatene for Black Week og de første fire ukene i november er sterke, og viser at nordmenn ikke lar pandemien stoppe julehandlingen, sier Andersen.
Historisk grep for ungdomsarbeidsplasser av Frp og regjeringen
Butikker i kategoriene mat og drikke og hus og hjem gjorde det sterkest med en omsetningsvekst på henholdsvis 20,1 og 19,7 prosent, sammenlignet med Black Week i fjor.
– De som lever av det vi putter i kroppen og hjemmet opplever rekordresultat. Mange unge mennesker jobber i disse bransjene. I en tid med høy ungdomsarbeidsledighet er disse sterke resultatene ekstra gledelige. Oppturen kommer i stor grad av stopp i tjenestekonsumet, og ikke minst stengte grenser. Derfor er det gledelig at Frp og regjeringen i statsbudsjettet for neste år har tatt historiske grep for å redusere grensehandelen, også i en normalsituasjon.
Omsetningen i spesialbutikkene* var 6,1 prosent høyere under Black Week i år enn i fjor. I klær-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med 16,2 prosent.
– Færre julebord og mange på hjemmekontor gjør at de som lever av det vi putter på kroppen har tøffe tider. Når vi endelig får kvelt pandemien og kan begynne å omgås mer igjen vil disse butikkene få bedre tider, sier Andersen.
Om beregningen
Virkes foreløpige beregning bygger på resultat fra 190 kjøpesenter. Fordi kategorien mat og drikke, som er i sterk vekst, utgjør en mindre andel av omsetningen på kjøpesentrene enn i butikkhandelen totalt, og fordi netthandelen, som også er i sterk vekst, ikke er en del av beregningen er det rimelig å anta at veksten i butikkhandelen totalt er enda høyere enn beregningen viser.
* Med spesialbutikker menes blant annet sportsbutikker, apotek, blomsterbutikker, parfymerier, bokhandel, gullsmedbutikker, urmakere, fotobutikker, platebutikker, brillebutikker, leketøysbutikker og dyrebutikker.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Gullruten: Her er finalistene til Årets deltaker5.5.2025 10:20:00 CEST | Pressemelding
I dag ble de fire finalistene til Årets deltaker presentert hos God morgen Norge på TV 2.
Gullruten 2025: Dette er de nominerte til Årets deltaker25.4.2025 08:10:00 CEST | Pressemelding
Fredag ble de ti nominerte til Årets deltaker offentliggjort hos God morgen Norge på TV 2. Vinneren er det publikum som skal bestemme.
Enighet i forhandlingene med LO og YS23.4.2025 19:50:44 CEST | Pressemelding
Onsdag 23. april ble LO og YS enige med Hovedorganisasjonen Virke i årets lønnsoppgjør.
Dette er de nominerte til Gullruten 202510.4.2025 14:28:34 CEST | Pressemelding
Torsdag 10. april ble de nominerte og den nye programlederen til Gullruten 2025 presentert.
Sen påske og høye råvarepriser påvirker matprisveksten10.4.2025 08:18:42 CEST | Pressemelding
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer gikk ned med 0,7 prosent fra februar til mars, mens årsprisveksten ble påvirket av sen påske og endte på 8,7 prosent. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom