Rekordsterk Black Week: Nordmenn tok ansvar og spredte handelen
Foreløpige resultat fra Black Week viser at butikkomsetningen i kjøpesentrene økte med 8,9 prosent i år, sammenlignet med Black Week i fjor. På Black Friday opplevde butikkene en nedgang på 29,6 prosent. – Handelen og nordmenn flest tok ansvar og spredde handlingen utover tilbudsuken, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at omsetningen på Black Friday utgjorde 21,9 prosent av omsetningen under Black Week i år, mot 32,8 prosent i fjor. Veksten i de fire første ukene av november er på 8,3 prosent.
– Utviklingen fra Black Friday til Black Week har skjedd over mange år, men det kan se ut som at den er forsterket av smittevernsomsynene i år. Resultatene for Black Week og de første fire ukene i november er sterke, og viser at nordmenn ikke lar pandemien stoppe julehandlingen, sier Andersen.
Historisk grep for ungdomsarbeidsplasser av Frp og regjeringen
Butikker i kategoriene mat og drikke og hus og hjem gjorde det sterkest med en omsetningsvekst på henholdsvis 20,1 og 19,7 prosent, sammenlignet med Black Week i fjor.
– De som lever av det vi putter i kroppen og hjemmet opplever rekordresultat. Mange unge mennesker jobber i disse bransjene. I en tid med høy ungdomsarbeidsledighet er disse sterke resultatene ekstra gledelige. Oppturen kommer i stor grad av stopp i tjenestekonsumet, og ikke minst stengte grenser. Derfor er det gledelig at Frp og regjeringen i statsbudsjettet for neste år har tatt historiske grep for å redusere grensehandelen, også i en normalsituasjon.
Omsetningen i spesialbutikkene* var 6,1 prosent høyere under Black Week i år enn i fjor. I klær-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med 16,2 prosent.
– Færre julebord og mange på hjemmekontor gjør at de som lever av det vi putter på kroppen har tøffe tider. Når vi endelig får kvelt pandemien og kan begynne å omgås mer igjen vil disse butikkene få bedre tider, sier Andersen.
Om beregningen
Virkes foreløpige beregning bygger på resultat fra 190 kjøpesenter. Fordi kategorien mat og drikke, som er i sterk vekst, utgjør en mindre andel av omsetningen på kjøpesentrene enn i butikkhandelen totalt, og fordi netthandelen, som også er i sterk vekst, ikke er en del av beregningen er det rimelig å anta at veksten i butikkhandelen totalt er enda høyere enn beregningen viser.
* Med spesialbutikker menes blant annet sportsbutikker, apotek, blomsterbutikker, parfymerier, bokhandel, gullsmedbutikker, urmakere, fotobutikker, platebutikker, brillebutikker, leketøysbutikker og dyrebutikker.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg saker fra Virke
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Virke
Nordmenn julehandlet til ny rekord på 124 milliarder kroner12.1.2021 13:05:00 CET | Pressemelding
Foreløpige resultater viser at nordmenn økte handelen i november og desember med over 13 prosent, og dermed julehandlet for 124 milliarder kroner. De fysiske butikkene opplevde en vekst på 11 prosent, og netthandelen en vekst på 55 prosent.
Sterkeste desemberprisfall på mat og drikke på fire år11.1.2021 08:46:55 CET | Pressemelding
Nye tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer falt med 2,6 prosent fra november til desember 2020. I samme periode, økte prisene på varer og tjenester generelt med 0,4 prosent.
Virke Reiselivs reisepuls-undersøkelse om folks ferieplaner for 2021: Nå planlegger vi å reise igjen4.1.2021 10:00:00 CET | Pressemelding
6 av 10 planlegger ferie i sommer, og like mange som før har planer om å ta høstferie. Til tross for høyt smittetrykk og strenge smittevernregler, bidrar vaksinegjennombrudd og gode avbestillingsmuligheter til å øke sannsynligheten for utenlandsreiser i 2021.
Virke Reiseliv inviterer til digital pressekonferanse om reiseåret 20214.1.2021 06:30:00 CET | Presseinvitasjon
I dag, mandag 4. januar, fra 10.00 til 11.00
Kan bli straffbart å kjøpe bilvask fra ikke-godkjente virksomheter22.12.2020 06:52:29 CET | Pressemelding
Regjeringen la mandags ettermiddag frem et forslag om å etablere en egen godkjenningsordning for bilvask, dekkskift og dekklagring. Virke Servicehandel mener godkjenningsordningen kan bidra til å redusere det svarte markedet for bilvask med flere hundre millioner kroner per år.
Virke Reiseliv inviterer til digital pressekonferanse om reiseåret 202121.12.2020 06:30:00 CET | Presseinvitasjon
Mandag 4. januar klokken 10.00-11.00.
Reduksjon i julehandelen i uke 50, men nå begynner innspurten18.12.2020 06:30:00 CET | Pressemelding
De foreløpige resultatene fra Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at butikkomsetningen i kjøpesentrene var 2,3 prosent lavere i uke 50, sammenlignet med samme uke i fjor. Handelen i de to første ukene av desember har likevel en samlet vekst på 4,8 prosent, og nå venter innspurten. Hele 30 prosent av desemberhandelen blir tradisjonelt gjort den siste uken før julaften.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom