Rekordstart på Black Week: Netthandelen har økt med 21 prosent
Netthandelen i årets Black Week gjennom Klarna har så langt økt med hele 21 prosent sammenlignet med samme Black Week periode i fjor. Mest per innbygger har det blitt netthandlet i Oslo og Viken fylke.

Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 13 000 norske nettbutikkene som benytter deres shopping- og betalingsløsninger, og er fra og med mandag 21. november til og med klokken 14 onsdag 23. november. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres løsninger.
– Det har vært en tydelig tendens i år at flere nordmenn har ønsket å handle på nett i Black Week enn i fjor. De viktigste grunnene til at flere foretrekker nettbutikk fremfor fysisk butikk er knyttet til lavere priser og bedre muligheter for å sammenligne priser. De siste årene har også tilbudsperioden blitt lengre enn bare Black Friday. Prisbevisste nordmenn og rabatter som er gode nok til at de føler de gjør et godt kjøp på det de trenger, er trolig blant de viktigste årsakene til at netthandelen de første dagene i Black Week har vokst, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mens netthandelen mandag økte med 17 prosent, sammenlignet med den samme Black Week-mandagen i fjor, økte netthandelen gjennom Klarna i går med hele 26 prosent. Klokken 14 onsdag lå netthandelsomsetningen 23 prosent over det den gjorde på samme tidspunkt i fjor.
– De som handler mest på nett planlegger og sjekker oftere innkjøpene sine
Ifølge en undersøkelse* som Klarna har fått gjennomført oppgir 59 prosent nordmenn at de helt sikkert eller ganske sikkert skal handle i løpet av Black Week/ Black Friday. Hele 44 prosent av de spurte oppgir også at mer av denne handelen i år skal gjøres på nett. De to største fordelen nordmenn ser med netthandel, sammenlignet med fysisk butikk er at det er enklere å sammenligne priser og at de oppfatter prisene er lavere der.
– Det er også en klar tendens til at de som oppgir de handler mer på nett enn i fysisk butikk oftere har bestemt seg for hva de skal handle i Black Week, de sammenligner priser og venter på de gode tilbudene for å gjøre en større andel av julegaveinnkjøp – om tilbudene er gode nok, sier Elvestad.
Prisguiden: Flere rekordbillige produkter enn i fjor
Onsdag registrerte Prisguiden.no, en del av Klarna, hele 19 prosent flere såkalte rekordbillige produkter sammenlignet med samme dag i fjorårets Black Week. Det vil si at det konkrete produktet ikke er registrert med lavere pris hos dem noensinne.
– Sammenlignet med fjorårets Black Week tyder våre løpende oppdaterte oversikter over tilbud at det har vært flere gode kjøp i år enn det var da. Samtidig er det selvsagt viktig å prissammenligne og gjøre grundig research for å gjøre de beste kjøpene, sier daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.
Ifølge deres tilbudsoversikt fra de mer enn 700 nettbutikkene de prisovervåker, er det nå flest tilbud blant annet innenfor kategorier som ryggsekker, bærbar pc, hodetelefoner, joggesko og TV-er.
Her er noen andre funn fra Klarnas data fra denne uken så langt:
- Hele 3 av 4 nettkjøp så langt i Black Week er gjort av kvinner (74 %).
- Mens de mellom 25 og 41 år er de som har gjort flest kjøp (40 %), er det de under 25 år som har foretatt færrest kjøp så langt (8%). Det er de mellom 42 og 57 år som har økt sine kjøp mest, sammenlignet med en vanlig dag.
- Så langt er det per innbygger netthandlet mest gjennom Klarnas systemer i Oslo og i Viken. Der har de handlet 10 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Mens innbyggerne i Oslo utmerket seg med å handle mer i kategorien klær og sko, sammenlignet med landet ellers, er favorittkategorien i Viken så langt smykker og accessoirers.
- Minst har de netthandlet i Innlandet (11 % under landsgjennomsnittet) og Rogaland og Agder (10 % lavere).
- De tre mest populære kategoriene det har blitt netthandlet så langt i Black Week, sammenlignet med en gjennomsnittlig dag, er helse og skjønnhet, klær og sko og elektronikk.
Disse fylkene har så langt handlet mest på nett i Black Week 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Favorittkategori**’ |
Oslo |
110 |
Klær og sko |
Viken |
110 |
Smykker og accessoirer |
Trøndelag |
103 |
Sport og fritid |
Vestfold og Telemark |
98 |
Underholdning |
Møre og Romsdal |
95 |
Underholdning |
Vestland |
95 |
Underholdning |
Nordland |
93 |
Helse og skjønnhet |
Troms og Finnmark |
93 |
Underholdning |
Agder |
90 |
Barneprodukter |
Rogaland |
90 |
Barneprodukter |
Innlandet |
89 |
Underholdning |
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden. Et høyere eller lavere tall viser om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comErik Andreassen PerezDaglig lederPrisguiden.no
Tel:948 41 700erik.p@prisguiden.noBilder






Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 450 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Oslo på julenetthandelstoppen i desember: Smykker og underholdning vokser mest22.12.2022 06:46:14 CET | Pressemelding
Oslos innbyggere har netthandlet mest i Norge så langt i desember. Innkjøp av smykker, tilbehør og underholdning er varekategoriene som har økt mest - med en mer enn 20 prosent høyere andel enn ellers i året.
Klarnas trendrapport for 2022: Nostalgibølge for en mer bekymringsløs tilværelse13.12.2022 07:30:00 CET | Pressemelding
Nostalgi har vært en av de store megatrendene innenfor shopping i 2022. Ifølge Klarnas årlige nye trendrapport «The Checkout» har mote inspirert av 1700-tallet og tidlig 2000-tallet hatt en markant salgsøkning i løpet av året. Vintage tech har også blitt langt mer populært – både globalt og i Norge.
Black Week og Cyber Monday økte med 22 prosent 29.11.2022 13:55:24 CET | Pressemelding
Netthandelen i løpet av de siste åtte dagene med Black Week og Cyber Monday økte med hele 22 prosent fra i fjor. Det viser fersk omsetningsstatistikk fra mer enn 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av Klarna.
Klarna lanserer ny influenser-plattform for økt salg og redusert tidsbruk29.11.2022 06:46:06 CET | Pressemelding
I dag lanserte Klarna influenser-plattformen, Creator Platform, som gjør det enkelt for butikker å finne influensere som matcher deres målgrupper og produkter. Løsningen som nå lanseres i hele 45 land skal gi både influenser og butikk full realtidsoversikt over resultater og effekten av samarbeidet.
Black Friday ble den største netthandelsdagen i Norge noensinne26.11.2022 13:50:55 CET | Pressemelding
Aldri før har det blitt netthandlet så mye gjennom Klarna på en dag i Norge som det ble gjort på gårsdagens Black Friday. Salget økte med hele 18 prosent fra den forrige rekorden - som ble satt på samme dag i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom