Rekordstart på Black Week: Netthandelen har økt med 21 prosent
Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 13 000 norske nettbutikkene som benytter deres shopping- og betalingsløsninger, og er fra og med mandag 21. november til og med klokken 14 onsdag 23. november. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres løsninger.
– Det har vært en tydelig tendens i år at flere nordmenn har ønsket å handle på nett i Black Week enn i fjor. De viktigste grunnene til at flere foretrekker nettbutikk fremfor fysisk butikk er knyttet til lavere priser og bedre muligheter for å sammenligne priser. De siste årene har også tilbudsperioden blitt lengre enn bare Black Friday. Prisbevisste nordmenn og rabatter som er gode nok til at de føler de gjør et godt kjøp på det de trenger, er trolig blant de viktigste årsakene til at netthandelen de første dagene i Black Week har vokst, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mens netthandelen mandag økte med 17 prosent, sammenlignet med den samme Black Week-mandagen i fjor, økte netthandelen gjennom Klarna i går med hele 26 prosent. Klokken 14 onsdag lå netthandelsomsetningen 23 prosent over det den gjorde på samme tidspunkt i fjor.
– De som handler mest på nett planlegger og sjekker oftere innkjøpene sine
Ifølge en undersøkelse* som Klarna har fått gjennomført oppgir 59 prosent nordmenn at de helt sikkert eller ganske sikkert skal handle i løpet av Black Week/ Black Friday. Hele 44 prosent av de spurte oppgir også at mer av denne handelen i år skal gjøres på nett. De to største fordelen nordmenn ser med netthandel, sammenlignet med fysisk butikk er at det er enklere å sammenligne priser og at de oppfatter prisene er lavere der.
– Det er også en klar tendens til at de som oppgir de handler mer på nett enn i fysisk butikk oftere har bestemt seg for hva de skal handle i Black Week, de sammenligner priser og venter på de gode tilbudene for å gjøre en større andel av julegaveinnkjøp – om tilbudene er gode nok, sier Elvestad.
Prisguiden: Flere rekordbillige produkter enn i fjor
Onsdag registrerte Prisguiden.no, en del av Klarna, hele 19 prosent flere såkalte rekordbillige produkter sammenlignet med samme dag i fjorårets Black Week. Det vil si at det konkrete produktet ikke er registrert med lavere pris hos dem noensinne.
– Sammenlignet med fjorårets Black Week tyder våre løpende oppdaterte oversikter over tilbud at det har vært flere gode kjøp i år enn det var da. Samtidig er det selvsagt viktig å prissammenligne og gjøre grundig research for å gjøre de beste kjøpene, sier daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.
Ifølge deres tilbudsoversikt fra de mer enn 700 nettbutikkene de prisovervåker, er det nå flest tilbud blant annet innenfor kategorier som ryggsekker, bærbar pc, hodetelefoner, joggesko og TV-er.
Her er noen andre funn fra Klarnas data fra denne uken så langt:
- Hele 3 av 4 nettkjøp så langt i Black Week er gjort av kvinner (74 %).
- Mens de mellom 25 og 41 år er de som har gjort flest kjøp (40 %), er det de under 25 år som har foretatt færrest kjøp så langt (8%). Det er de mellom 42 og 57 år som har økt sine kjøp mest, sammenlignet med en vanlig dag.
- Så langt er det per innbygger netthandlet mest gjennom Klarnas systemer i Oslo og i Viken. Der har de handlet 10 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Mens innbyggerne i Oslo utmerket seg med å handle mer i kategorien klær og sko, sammenlignet med landet ellers, er favorittkategorien i Viken så langt smykker og accessoirers.
- Minst har de netthandlet i Innlandet (11 % under landsgjennomsnittet) og Rogaland og Agder (10 % lavere).
- De tre mest populære kategoriene det har blitt netthandlet så langt i Black Week, sammenlignet med en gjennomsnittlig dag, er helse og skjønnhet, klær og sko og elektronikk.
Disse fylkene har så langt handlet mest på nett i Black Week 2022
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Favorittkategori**’ |
Oslo |
110 |
Klær og sko |
Viken |
110 |
Smykker og accessoirer |
Trøndelag |
103 |
Sport og fritid |
Vestfold og Telemark |
98 |
Underholdning |
Møre og Romsdal |
95 |
Underholdning |
Vestland |
95 |
Underholdning |
Nordland |
93 |
Helse og skjønnhet |
Troms og Finnmark |
93 |
Underholdning |
Agder |
90 |
Barneprodukter |
Rogaland |
90 |
Barneprodukter |
Innlandet |
89 |
Underholdning |
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden. Et høyere eller lavere tall viser om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comErik Andreassen PerezDaglig lederPrisguiden.no
Tel:948 41 700erik.p@prisguiden.noBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom