Klarna

Rekordstart på Black Week: Netthandelen har økt med 21 prosent

Del
Netthandelen i årets Black Week gjennom Klarna har så langt økt med hele 21 prosent sammenlignet med samme Black Week periode i fjor. Mest per innbygger har det blitt netthandlet i Oslo og Viken fylke.

Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 13 000 norske nettbutikkene som benytter deres shopping- og betalingsløsninger, og er fra og med mandag 21. november til og med klokken 14 onsdag 23. november. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres løsninger.

–  Det har vært en tydelig tendens i år at flere nordmenn har ønsket å handle på nett i Black Week enn i fjor. De viktigste grunnene til at flere foretrekker nettbutikk fremfor fysisk butikk er knyttet til lavere priser og bedre muligheter for å sammenligne priser. De siste årene har også tilbudsperioden blitt lengre enn bare Black Friday. Prisbevisste nordmenn og rabatter som er gode nok til at de føler de gjør et godt kjøp på det de trenger, er trolig blant de viktigste årsakene til at netthandelen de første dagene i Black Week har vokst, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mens netthandelen mandag økte med 17 prosent, sammenlignet med den samme Black Week-mandagen i fjor, økte netthandelen gjennom Klarna i går med hele 26 prosent. Klokken 14 onsdag lå netthandelsomsetningen 23 prosent over det den gjorde på samme tidspunkt i fjor.

– De som handler mest på nett planlegger og sjekker oftere innkjøpene sine

Ifølge en undersøkelse* som Klarna har fått gjennomført oppgir 59 prosent nordmenn at de helt sikkert eller ganske sikkert skal handle i løpet av Black Week/ Black Friday. Hele 44 prosent av de spurte oppgir også at mer av denne handelen i år skal gjøres på nett. De to største fordelen nordmenn ser med netthandel, sammenlignet med fysisk butikk er at det er enklere å sammenligne priser og at de oppfatter prisene er lavere der.

– Det er også en klar tendens til at de som oppgir de handler mer på nett enn i fysisk butikk oftere har bestemt seg for hva de skal handle i Black Week, de sammenligner priser og venter på de gode tilbudene for å gjøre en større andel av julegaveinnkjøp – om tilbudene er gode nok, sier Elvestad.

Prisguiden: Flere rekordbillige produkter enn i fjor

Onsdag registrerte Prisguiden.no, en del av Klarna, hele 19 prosent flere såkalte rekordbillige produkter sammenlignet med samme dag i fjorårets Black Week. Det vil si at det konkrete produktet ikke er registrert med lavere pris hos dem noensinne.  

– Sammenlignet med fjorårets Black Week tyder våre løpende oppdaterte oversikter over tilbud at det har vært flere gode kjøp i år enn det var da. Samtidig er det selvsagt viktig å prissammenligne og gjøre grundig research for å gjøre de beste kjøpene, sier daglig leder i Prisguiden.no, Erik Andreassen Perez.    

Ifølge deres tilbudsoversikt fra de mer enn 700 nettbutikkene de prisovervåker, er det nå flest tilbud blant annet innenfor kategorier som ryggsekker, bærbar pc, hodetelefoner, joggesko og TV-er.

Her er noen andre funn fra Klarnas data fra denne uken så langt:

  • Hele 3 av 4 nettkjøp så langt i Black Week er gjort av kvinner (74 %).
  • Mens de mellom 25 og 41 år er de som har gjort flest kjøp (40 %), er det de under 25 år som har foretatt færrest kjøp så langt (8%). Det er de mellom 42 og 57 år som har økt sine kjøp mest, sammenlignet med en vanlig dag.
  • Så langt er det per innbygger netthandlet mest gjennom Klarnas systemer i Oslo og i Viken. Der har de handlet 10 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Mens innbyggerne i Oslo utmerket seg med å handle mer i kategorien klær og sko, sammenlignet med landet ellers, er favorittkategorien i Viken så langt smykker og accessoirers.
  • Minst har de netthandlet i Innlandet (11 % under landsgjennomsnittet) og Rogaland og Agder (10 % lavere).
  • De tre mest populære kategoriene det har blitt netthandlet så langt i Black Week, sammenlignet med en gjennomsnittlig dag, er helse og skjønnhet, klær og sko og elektronikk.

Disse fylkene har så langt handlet mest på nett i Black Week 2022

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger**

Favorittkategori**’

Oslo

110

Klær og sko

Viken

110

Smykker og accessoirer

Trøndelag

103

Sport og fritid

Vestfold og Telemark

98

Underholdning

Møre og Romsdal

95

Underholdning       

Vestland

95

Underholdning

Nordland

93

Helse og skjønnhet

Troms og Finnmark

93

Underholdning

Agder

90

Barneprodukter

Rogaland

90

Barneprodukter

Innlandet

89

Underholdning

* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 17 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Australia, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Nederland, New Zealand, Spania, Portugal, Polen, Irland og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober og november 2022 med 17 540 respondenter og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1028 nordmenn deltok i undersøkelsen.

** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden. Et høyere eller lavere tall viser om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Thomas Elvestad, markedsdirektør Klarna Norge
Thomas Elvestad, markedsdirektør Klarna Norge
Last ned bilde
Erik Andreassen Perez, daglig leder Prisguiden.no
Erik Andreassen Perez, daglig leder Prisguiden.no
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye