Rekordstart på Black Week, men de ivrigste nettshopperne venter
De tre første dagene av årets Black Week-salg har omsetningen i netthandelen økt med hele 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Klarnas salgsstatistikk tyder også på at de ivrigste nettshopperne venter til selve Black Friday med det meste av handlingen.
– Mye av veksten skyldes nok at Black Week i år er en uke nærmere jul og smelter sammen med julehandelen. Nettbutikker som selger elektronikk, mote og skjønnhet er de store vekstvinnerne så langt. Dette er tradisjonelt segmenter hvor det blir handlet mye julegaver, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av alle betalingstransaksjoner i det nordiske netthandelsmarkedet. I Norge benytter over 5000 nettbutikker deres betalingsløsninger. Dette gir en helt unik mulighet til å følge nordmenns shoppingvaner på nett i tilnærmet sanntid gjennom Black Week.
Oslo øker mest og Finnmark minst
Dette viser Klarna-tallene så langt:
- Fra mandag til onsdag denne uken er det innbyggerne i Oslo som har økt sitt forbruk mest i hele landet. Oslos innbyggere har lagt igjen hele 49 prosent mer i nettbutikkene i perioden enn de gjorde i tilsvarende periode i fjor.
- Innbyggerne i Finnmark og Troms er de som har deltatt minst i starten på Black Week. Her er økningen bare på henholdsvis 12 og 15 prosent sammenlignet med i fjor.
- De som har økt handlingen mest, sammenlignet med fjoråret, er gruppen over 56 år (37 %). De som så langt ikke har handlet så mye mer er de mellom 18 og 35 år (25 %). I aldersgruppen 36-55 år har økningen vært på 31 prosent.
– Disse funnene tyder på at de erfarne nettshoppere fremdeles venter med å handle, i påvente av bedre tilbud. Vanligvis er både innbyggerne i Finnmark og de yngre aldersgruppene blant de som handler aller mest på nett. Når disse store gruppene venter, kan det skyldes at tilbudene så langt i Black Week rett og slett ikke vært gode nok for disse, og at de derfor venter til selve Black Friday, sier Elvestad.
Flere yngre planlegger shoppingen mer nøye enn de eldre
Ifølge den representative Klarna-undersøkelsen er det også de i aldersgruppen 18-35 år som også har planlagt sine innkjøp denne uken grundigst. Hele 1 av 3 oppgir at de har planlagt dette nøye. Det er dobbelt så mange som i aldersgruppen over 56 år. Dette er også den aldersgruppen hvor flest oppgir de skal handle i løpet av Black Week (75 %.)
Hele 64 prosent av det totale forbruket i løpet av de første tre dagene av Black Week er det ifølge Klarnas omsetningsstatistikk kvinner som står for.
Dette er fylkene hvor forbruket har økt mest*
1. Oslo (49 %)
2. Akershus (33 %)
2. Hordaland (33 %)
Fylkene som har den svakeste forbruksøkningen*
1. Finnmark (12 %)
2. Troms (15 %)
3. Sogn og Fjordane (16 %)
Dette har vi handler mest så langt i Black Week:
1. Elektronikk
2. Mote og skjønnhet
3. Sport og fritid
*Økning i salgsvolum fra mandag til onsdag, Black Week 2018 til Black Week 2019
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom