Rekordstart på Black Week: Flere netthandler som følge av koronapandemien
Det er helt tydelig at koronatiltak og helsemyndighetenes smittevernråd for julehandelen har en effekt, mener markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
– Selv om det har vært en klar tendens de siste årene at netthandelen i Black Week har økt, har rekordøkningen vi så de to første dagene i årets Black Week, trolig sammenheng med koronatiltakene og smittevernrådene som er gitt for årets julehandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 7100 norske nettbutikkene som benytter deres betalingsløsninger. Statistikken gir en helt unik mulighet til å følge nordmenns shoppingvaner på nett gjennom hele Black Week.
Netthandelssalget økte mest mandag
Mens netthandelen mandagen økte med hele 109 prosent, sammenlignet med den samme Black Week-mandagen i fjor, økte netthandelen gjennom Klarnas betalingsløsninger i går, tirsdag, også hele 85 prosent.
Sett under ett doblet nesten netthandelen seg de to dagene, sammenlignet med samme Black Week-periode i fjor (97 prosent vekst).
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna foretok i starten av november oppga hele 1 av 3 nordmenn at koronapandemien gjør at de vil netthandle mer under Black Week og i forbindelse med julehandelen.
Halvparten av de som skal handle i løpet av Black Week oppgir at de skal gjøre mesteparten av denne handelen på nett. Bare 13 prosent vil handle mest eller bare i fysisk butikk.
7 av 10 oppgir de skal handle i løpet av Black Week
Hele 7 av 10 nordmenn oppga i undersøkelsen at de skulle handle i løpet av Black Week/Black Friday.
– De mest populære kategoriene er elektronikk og smykker og accessories som klokker, vesker, lommebøker. Disse har økt mest, sammenlignet med kjøp på en vanlig dag. Dette er også tradisjonelt kategorier hvor det blir handlet mye julegaver. De siste årene har vi sett at mange som skal handle i Black Week, også handler julegaver, sier Elvestad.
Ifølge Klarnas egen undersøkelse oppgir 9 av 10 nordmenn som skal handle i løpet av Black Week at de også skal handle noen eller mange julegaver i løpet av denne uken.
Oslo på veksttoppen. Yngre kvinner har handlet mest
Dette viser salgsstatistikken så langt:
- Innbyggerne i Oslo er de som i løpet av de to første dagene i årets Black Week økte sitt forbruk mest i landet fra i fjor. De la igjen hele 117 prosent mer i Klarna-tilknyttede nettbutikker enn de gjorde i fjor. Deretter følger Viken (109 % vekst) og Vestland (101 % vekst).
- Aldersgruppen mellom 26 og 45 år sto for 27 prosent av handlingen på nett mandag, og ble med det aldersgruppen som handlet mest.
Hele 71 prosent av det totale forbruket i løpet av de to første handledagene i årets Black Week er det ifølge Klarnas omsetningsstatistikk kvinner som står for.
Disse kategoriene var mest populære, sammenlignet med en gjennomsnittsdag:
1. Elektronikk
2. Smykker og accessories
3. Barneprodukter
Dette er fylkene hvor forbruket økte mest de to første Black Week-dagene*
Norge (nasjonalt gjennomsnitt) |
97 % |
Oslo |
117 % |
Viken |
109 % |
Vestland |
101 % |
Vestfold og Telemark |
97 % |
Troms og Finnmark |
87 % |
Trøndelag |
85 % |
Innlandet |
83 % |
Rogaland |
79 % |
Møre og Romsdal |
77 % |
Agder |
75 % |
Nordland |
71 % |
*Økning i salgsvolum fra første mandag og tirsdag i Black Week 2019 (25. og 26. nov) til første mandag i Black Week 2020 (23. og 24. nov). Salg gjennom Klarnas betalingsløsninger.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom