Rekordmange bilskader på vanskelig vinterføre
– Vi har sett en oppsiktsvekkende økning i bilskader som følge av krevende vinterføre den siste tiden. Aldri før har det vært så mange innmeldte bilskader som de tre siste ukene i desember, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Fremtind registrerte i overkant av 5000 bilskader* bare de siste tre ukene i desember, til en erstatningssum på 140 millioner. Året før var det 3400 innmeldte bilskader i samme periode.
Typiske skader er påkjørsler og biler som sklir inn i hverandre. Flere havner også utenfor veien.
Mer problemføre i sikte
Meteorologisk institutt har sendt ut flere farevarsler om snø og vind de neste dagene, og det meldes om trafikkuhell og stengte veier. Det gir risiko for at skadeantallet vil fortsette å øke, frykter Hofstad-Nielsen. Hun har derfor en klar oppfordring til alle som skal ut og kjøre de neste dagene:
– Avpass farten, hold god avstand til bilen foran, la mobilen ligge og sørg for å ha på gode vinterdekk, sier Hofstad-Nielsen.
– Og er du i tvil om det er lurt å kjøre, bør du la bilen stå.
Minner om bilistens ansvar
Bilister som kjører uten tilstrekkelig veigrep i forhold til føre risikerer en reaksjon fra politiet, i form av en anmeldelse.
– Husk at det er ditt ansvar som bilist å ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føre, og bremselengden øker drastisk når det er glatt, sier Hofstad-Nielsen.
En videre konsekvens kan være at også forsikringsselskapet mener du har opptrådt grovt uaktsomt. Da risikerer du redusert erstatning på opp mot 30 prosent av skadekostnaden.
*Glasskader og redningssaker er ikke inkludert i tallene.
Nøkkelord
Kontakter
Therese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noAnette Grønby ReinKommunikasjonsrådgiver Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
1,3 millioner nordmenn oppgir at de ikke setter av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene.
Ekstremværet preger resultatet til Fremtind23.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
Båtskader for 600 millioner i fjor12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom