Ekstremværet preger resultatet til Fremtind

Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.

Natur- og værhendelser treffer forsikringskundene både hyppigere og kraftigere. Foto: Fremtind

– Vi fikk en tøff start på året, med omfattende vannskader som følge av store nedbørsmengder og frost, og ekstremværet Ingunn i månedsskiftet januar/februar. Dette har gitt en markant økning i antall skader for både bygninger og biler, og også økte snittkostnader per skade, i både privat- og bedriftsmarkedet, sier konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind.

Skadeprosenten i første kvartal endte på 83,9 prosent, mot 71 prosent samme periode i fjor. Økningen på 12,9 prosent skyldes i sin helhet ekstremværet. Til tross for vedvarende inflasjon, er kostnadene i selskapet stabile. Kostnadsprosenten ble 19,0 prosent, en nedgang fra 22,7 prosent året før. Sammen med skadeprosenten ga dette en combined ratio på 102,9 prosent, mot 93,6 prosent i fjor.

Netto forsikringsrelatert finansresultat per første kvartal ble 9 mill. kroner, mot –147 mill. kroner i første kvartal i fjor. Netto inntekter fra investeringer ble 351 mill. kroner, mot 295 mill. kroner i fjor. Markedsrentene har gått noe opp i første kvartal, noe som førte til negativ verdiregulering for obligasjoner. Samtidig var den løpende avkastningen fra obligasjonsporteføljen høy.

God vekst i premiebestanden
Fremtind hadde per første kvartal en økning i premiebestanden på 654 mill. kroner, mot 374 mill. kroner i samme periode i fjor. Veksten var 3,3 prosent i privatmarkedet og 9,6 prosent i bedriftsmarkedet. Samlet premiebestand ved utgangen av kvartalet var 16.480 mill. kroner (15.055).

– Hele forsikringsbransjen opplever nå større volatilitet i resultatene enn tidligere år som følge av økningen i antall skader og renteendringer. Med vår solide kjernevirksomhet og sterke distribusjonskraft gjennom bankene og LO, vil vi stå sterkt med tanke på å sikre konkurransedyktig lønnsomhet fremover. Konkurransekraften vår vil styrkes ytterligere med den planlagte fusjonen med Eika Forsikring, sier Grotmoll.

Planlegger for fusjon
Transaksjonsavtalen for å slå sammen Fremtind og Eika Forsikring ble signert i januar. Konkurransetilsynet godkjente fusjonen 1. mars, og det er forventet at Finanstilsynet vil gi sin godkjennelse i løpet av andre kvartal. Fusjonen skal etter planen tre i kraft 1. oktober i år.

– Parallelt med å ivareta kunder og samarbeidspartnere med samme høye kvalitet som før, er vi nå godt i gang med å planlegge for en vellykket sammenslåing. Vi skal sikre realisering av synergier og god ivaretakelse av alle ansatte i begge selskaper, sier Grotmoll.

Jobber for økt forebygging
Fremtind jobber aktivt i flere dimensjoner for å bidra til økt forebygging mot klimarelaterte vær- og naturhendelser. På oppdrag fra Fremtind og Finans Norge har Menon Economics og NGI gjennomført en utredning av virkemidler for økt forebygging mot vær- og naturfare i Norge (se Menon-rapporten her).

– Vi fortsetter vår aktive deltakelse i samfunnsdebatten, hyppig kundekommunikasjon med skadeforebyggende rådgivning, og videreutvikler forsikringsprodukter som insentiverer forebygging, også i samarbeid med distributørene våre. Samtidig bruker vi nå mye tid på forberedelsene til det kommende regelverket for bærekraftrapportering (CSRD), og på å konkretisere bærekraftmål og -tiltak, forteller Grotmoll.

Turid Grotmoll, konsernsjef i Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.