Båtskader for 600 millioner i fjor

Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.

Det er viktig å huske på at selv om båten står i opplag, er det krav om tilsyn
Det er viktig å huske på at selv om båten står i opplag, er det krav om tilsyn Foto: Fremtind

– Mange tror at båten holder seg like fin når den står på land, men slik er det dessverre ikke. Vi anbefaler å gjennomføre service, vedlikehold og konservering av motor hvert eneste år, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

I 2023 registrerte forsikringsbransjen nær 12 000 båtskader til en samlet erstatningssum på 662 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge. Havari alene kostet hele 342 millioner kroner.

– Som i fjor, opplever mange et stort press på økonomien også i år. Da kan det være fristende å utsette vedlikehold, men det kan gi et stort etterslep på nødvendige utbedringer, sier Hofstad-Nielsen.

Båter som har ligget på vann bør sjekkes godt
Hos Krogsrud Marine Service i Drøbak ser de tilfeller av problemer som følge av at båten har ligget på vannet i vinter.

– Etter en lang vinter må du alltid ta høyde for at det vil være noe som ikke fungerer. Når båteier så starter opp motor, etter å ha ligget i sjøen hele vinteren, så har vi hatt episoder der sjøvannssystemet ikke klarer å dra igjennom kjølevann til motorens kjøling fordi groe under båt tetter inntaket. Du får mer groe under båten når den ligger stille så lenge. Det er derfor viktig å se til at sjøvannsfilter undersøkes etter oppstart, for å se om noe er dratt inn her og tetter, sier båtmekaniker Tjøstel Krogsrud.

– Båten bør også heises på land og spyles ren. Sjekk at det faktisk står olje på motoren før første oppstart og at du ikke drar ut på tur med tette dieselfiltre. Det kan danne seg kondens i tanken og etter kort tid finner dette veien videre inn i forbrenninga. Motorer liker ikke å gå på vann. Det er derfor viktig å sette inn nye filtre slik at disse bedre holder unna vann og smuss, sier båtmekaniker Tjøstel Krogsrud.

Mange skader som følge av snø
– Det er viktig å huske på at selv om båten står i opplag, er det krav om tilsyn. Spesielt når det kommer mye nedbør i form av snø, som det har gjort denne vinteren. Kraftig vind kan også ødelegge opplagsutstyret, sier skadeforebyggeren.

I verste fall kan du risikere å få igjen mindre penger på forsikringen.

Hos Krogsrud Marine Service i Drøbak ser de flere tilfeller av båtskader som følge av tung snø.
– Vi har opplevd noen skader på rekkestøtter, vinduer og overbygg på enkelte båter grunnet tung snø på presenninger. Båteiere er dessverre ikke alltid flinke nok til å se til båten sin i løpet av vinteren og at snøen som faller ikke fjernes i tide. Da raser alt, og det som ligger under snøen blir bøyd eller rett og slett ødelagt, forteller Krogsrud.

Båtmekanikerens beste tips til vedlikehold av båt:

• Se til at forbruk og startbatterier er ladet kort tid før første oppstart. Mange motorer styres av elektronikk og vil ikke kunne starte uten full batteribank. Sett derfor i landstrømkabel og vær oppmerksom på hva slags batterier du har ombord.

• Ikke tenk at batterier varer evig. Blybatterier må skiftes ut etter 5-7 år, avhengig av type bruk. Inspiser poler og kabelsko. Det er salt miljø i båt og dårlig vedlikeholdte koblingspunkter vil gi mye motstand og vanskelig start. Be gjerne en mekaniker om å ta noen målinger og en visuell sjekk.

• Vanlig vedlikehold på motor er viktig. Mange velger å overlate dette til et motorverksted, og i så fall vil du være trygg på at eventuelle problemer blir tatt hånd om. Når det gjelder driftssikkerhet så er det viktig å se til at dieselfiltrene ikke er tette av groms eller at det kommer vann fra kondensering i tanken og blander seg med dieselen. Derfor må du skifte finfilteret på motoren og pre-filter(vannutskiller) årlig. Ha gjerne ekstra filtre ombord.

• Bruk lommelykt for å ta en visuell sjekk rundt motoren fra tid til annen. Føler du at noe er nytt eller annerledes, kan det være lurt å undersøke nærmere og vurdere å kontakte en mekaniker.

• Ha gjerne med en batteri-booster ombord, i tilfelle startproblemer. Ha eventuelt et ekstra batteri med kabler. Da har du også mulighet til å hjelpe andre i nød.

• Rens sjøvannsfilter for motor. Her samler det seg mye tang og tare og andre fremmedlegemer som kan hindre gjennomstrømming av vann.

Kilde: Krogsrud Marine Service AS

Fakta om fritidsbåter:

Den store Båtlivsundersøkelsen 2023 viser at det finnes en eller flere fritidsbåter i mer enn 26 % av norske hjem. Tettheten av båter er størst i Sør- og Vestlandet der flere enhver tredje husstand har båt og lavest i Oslo og Viken der nesten en av fire kan skilte med båt. Samlet sett er det 617 000 norske husstander som eier fritidsbåt.

Det er viktig å huske på at selv om båten står i opplag, er det krav om tilsyn

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.