Regjeringens Klimaplan må føre til en kursendring for Nasjonal Transportplan
Regjeringen la i dag frem en offensiv plan for hvordan Norge skal kutte sine klimautslipp de neste ti årene. I løpet av våren skal regjeringen skal legge frem forslag til ny NTP for perioden 2022-2033. Det er den største utbyggingsplanen Stortinget skal vedta for samme tidsperiode.
- Det vil ikke være mulig å nå klimamålene om vi ikke endrer kurs. Vi må både begrense oss med hensyn til store nye utbygginger, og vi må gjøre vedtak som endrer transportmønstrene i retning av mer klimavennlige transportbærere, som sjø og jernbane, sier Johnny Hansen, forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.
Regjeringen skriver i Klimaplanen at Nasjonal Transportplan 2022-2033 skal bygge opp under halveringsambisjonen i transportsektoren.
- Det er positivt at regjeringen signaliserer en ambisjon, men det er ikke nok. Det må være et absolutt krav. Det må innføres et klimatak for NTP og et arealregnskap som sikrer at vi ikke ødelegger naturmangfoldet. Klimameldingens tiltak på transportsektoren er ikke nok til å oppnå dette, sier Hansen.
Nasjonal Transportplan er først og fremst en plan for utbygging av infrastruktur. Denne infrastrukturen og hvilke utbygginger som prioriteres er helt grunnleggende for hvordan transportmønstrene i Norge vil utvikle seg de neste ti årene.
- Hvis regjeringen mener alvor med disse klimamålene, er de nødt til å prioritere utbyggingsprosjekter som fører til at godstransport løftes over på mer miljøvennlige taransportbærere som sjøfart og jernbane, sier Hansen.
Prosjektene som står i kø for å styrke godstransporten på sjø og jernbane er relativt sett svært små i forhold til de store utbyggingsplanene tradisjonelt preger NTP. Utvidelse av et krysningsspor på jernbanen, som kan løfte tusenvis av trailere fra vei til bane i året, koster som rundt 200 mill kr. Det er 0,05 promille av utbyggingen av fergefri E39 estimert til 382 mrd. En havnemudring koster omtrent det samme som én kilometer med motorvei.
- En utfordring for tidligere transportplaner er at de har lagt mer vekt på fremskrivninger av hva som vil skje om man ikke tar grep, enn hvordan vi ønsker at utviklingen faktisk skal bli. Kommende NTP må legge de politiske målsettingene til grunn for Nasjonal Transportplan. Basert på målene til storsamfunnet. Da må de prosjektene som kan få raskt effekt for mer effektiv godstransport og lavere klimagassutslipp prioriteres, avslutter Hansen.
Nøkkelord
Kontakter
Jørn Sund-HenriksenRådgiverGodsalliansen
Tel:+4795161741jsh@godsalliansen.noBilder
Om Godsalliansen
Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Lite nytenking i Nasjonal transportplan22.3.2024 16:02:45 CET | Pressemelding
- Det er beklagelig at Nasjonal transportplan i så stor grad følger tidligere planer, uten tydelige grep for å endre kurs når det gjelder klima, naturinngrep og ønsket samfunnsutvikling i transportsektoren, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.
Transportbudsjett uten tiltak7.10.2023 14:52:07 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir.
Ny global naturavtale må føre til endringer i transportpolitikken20.12.2022 16:44:41 CET | Pressemelding
I går ble 196 land enig om en global naturavtale på et toppmøte i Montreal i Canada. Naturen har fått sin «Paris-avtale». Det forplikter alle verdens land, også Norge, til å gjøre endringer. I Norge vil det være særlig viktig å gjøre endringer i måten vi gjør samferdselsutbygginger på.
Stø kurs i samferdselspolitikken6.10.2022 15:06:55 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.
Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren12.5.2022 20:54:12 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.