Regjeringen må sikre hyppigere hurtigruteanløp

Avgjørelsen om at kun to hurtigruteskip skal gå utelukkende mellom Bodø og Kirkenes rammer mange lokalsamfunn langs kysten. Ruten mellom Bergen og Kirkenes er en viktig del av det norske transportsystemet.

Foto: Norske Havner.

-        Hurtigruten frakter 100 000 tonn gods langs kysten hvert år. Hvis vi ikke får skipene i gang igjen så vil dette føre til en økning på flere tusen trailere langs veiene i en periode der vi går inn i den verste ulykkessesongen, sier Johnny Hansen, leder i Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.

Korona-pandemien har rammet Hurtigruten hardt. Men pandemien gjør også at det er ekstra viktig at denne infrastrukturen langs kysten fungerer. Hurtigruten binder kysten sammen med hensyn til både folk og gods.

-        Det er helt avgjørende at regjeringen og Stortinget finner løsninger raskt som gjør at flere skip kommer i drift og går langs hele ruten. Å få til anløp annenhver dag vil være et stort løft fra dagens situasjon og svært viktig for mange samfunn langs kysten, sier Kjell-Olav Gammelsæter, styremedlem i Godsalliansen og direktør i Norske Havner.

Jørn Sund-Henriksen
Rådgiver, Godsalliansen
jsh@godsalliansen.no

Foto: Norske Havner.
Johnny Hansen, leder i Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund. Foto: Foto: Ole Palmstrøm, LO Media.
Kjell-Olav Gammelsæter. Styremedlem i Godsalliansen og direktør i Norske Havner. Foto: Norske Havner.

Godsalliansen er en sammenslutning av 12 organisasjoner innen sjø,- jernbane- og veitransport, som arbeider med å få til økt godsoverføring fra vei til sjø og bane.

Våre medlemmer er:

CargoNet, Det Norske Marskinistforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Sjømat Norge, Yrkestrafikkforbundet, Vy.

Følg saker fra Godsalliansen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Godsalliansen