Regjeringen åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel

Regjeringen har gitt klarsignal til en gradvis oppstart av Color Lines linje mellom Oslo og Kiel. Næringsminister Iselin Nybø sa i regjeringens pressekonferanse i dag at regjeringen legger til rette for tur/retur gjester fra Oslo, og at dette betyr en gradvis oppstart mot normalisering. Konsernsjef Trond Kleivdal sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic.

Den viktige beskjeden fra næringsminister Iselin Nybø innebærer at selskapet vil gradvis ta tilbake ca. 1 000 av de rundt 2 200 ansatte som har vært permittert siden myndighetene stengte grensene 13. mars.

I første omgang vil tilbudet gjelde passasjerer som vil starte i Oslo og være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel. Ilandstigning vil først skje ved retur Oslo. - Igangsettelsen vil følge de retningslinjer for smittevern som vil gjelde, og som er viktig for å skape trygge og gode rammer for gjestene og de ansatte, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Color Line har sammen med Norsk Reiseliv, Norges Rederiforbund, NHO Reiseliv, Norsk Sjømannsforbund, Norsk sjøoffisersforbund arbeidet for å gjenåpne grensene til Norden og til Tyskland. I en analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge for foreningen Norsk Reiseliv, er det konkludert med at en åpning av grensene til Norden og Tyskland vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer. - Også i dette perspektivet er nyheten i dag om en gradvis gjenåpning av ruten til Kiel et viktig signal, sier konsernsjef Trond Kleivdal. Med en åpning til Norden og Tyskland, vil Color Line kunne bidra til å redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister, norsk eierskap og med norsk hovedkontor.

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet27.5.2020 13:28:23 CESTPressemelding

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.

Color Line styrker godstransporten til og fra Norge25.3.2020 13:59:18 CETPressemelding

Color Line setter inn M/S SuperSpeed 1 mellom Kristiansand og Hirtshals fra fredag 27. mars kl 1630. Skipet ble tatt ut av ordinær rute mandag 16. mars som konsekvens av myndighetenes tiltak for å håndtere coronaviruset COVID-19. I perioden 16. til 27. mars skulle M/S SuperSpeed 1 opprinnelig ha gjennomgått ordinært dokkeopphold i Danmark, men har grunnet de inntrufne forholdene ligget til kai i Kristiansand.