Rausjødalsosten – 165 år med norsk ystehistorie

Rausjødalsosten fikk tildelt Spesialitet-merket på historisk grunn tirsdag 29. juni. Blant folk og fe og mange tilreisende fikk vi høre den spesielle historien og selvfølgelig smake på osten – på Rausjødalen setermeieri hvor den ble laget for 165 år siden.
Fra venstre bak
Nina Sundqvist, Stiftelsen Norsk Mat
Arve Bjørnstad, Rausjødalen Setermeieri
Ingulf Galåen, Galåvolden Gård
Kirsten Indgjerd Værdal, fylkesdirektør Trøndelag
Marit Haugen, Tine

Fra venstre foran
Arnt Langen, Rørosmeieriet/Tine
Rasa Stackunaite August, Galåvolden Gård
Gunn Brønnum, Galåvolden Gård
Fra venstre bak Nina Sundqvist, Stiftelsen Norsk Mat Arve Bjørnstad, Rausjødalen Setermeieri Ingulf Galåen, Galåvolden Gård Kirsten Indgjerd Værdal, fylkesdirektør Trøndelag Marit Haugen, Tine Fra venstre foran Arnt Langen, Rørosmeieriet/Tine Rasa Stackunaite August, Galåvolden Gård Gunn Brønnum, Galåvolden Gård

- En vakker seterdal, sveitsisk ostehåndverk og Norges første samvirkemeieri. Det var starten for Rausjødalsosten for 165 år siden», forteller Ingulf Galåen fra Galåvolden gård. Og som en hyllest til arbeidet som ble lagt ned den gangen, har Galåvolden Gård, sammen med Rausjødalen setermeieri og Tine, tatt med seg oppskriften fra det gamle setermeieriet inn i ei ny tid.

- Rausjødalsosten er virkelig en gammel tradisjon – med gode, lokale råvarer – unik smak - og ikke minst et godt og solid samarbeid. Her har liten, mellomstor og stor aktør gjort jobben sammen – det skal dere være stolte av, sa Kirsten Indgjerd Værdal, fylkesdirektør i Trøndelag, under tildelingen av Spesialitet-merket.

På Galåvolden Gård er det kort vei mellom råvare og produksjon, kunnskap og produkt. Melka kommer fra kuene som står noen meter fra ysteriet, og ysterne er tett på osten i hele prosessen. Mye det tradisjonelle håndverket er videreført og med en god porsjon tålmodighet har Rausjødalsosten fått nytt liv.

Fakta om Rausjødalsosten

Rausjødalsosten er en mild fastost. Den innholder safran som gir både smak og gulfarge og kan best sammenlignes med sveitsisk seterost. Osten blir produsert på Galåvolden Gård og melka kommer fra samme gård. Lagringstiden er minimum 5 måneder.

Fagjuryen har følgende begrunnelse for tildelingen av Spesialitet til Rausjødalsosten: Osten er mild og smakfull, og med sin fylde og rundhet passer den på alle ostebord – til alle osteelskere! Safranen gir fin gulfarge og eksotisk ettersmak.

Fakta om Spesialitet

Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få dette merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse. Juryen ledes av Harald Osa.

Les mer om Galåvolden Gård

Les mer om Spesialitet

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@norskmat.no

Fra venstre bak