Rapport fra Norges Bank viser svak vekst i norsk økonomi

Rapporten Regionalt nettverk viser at strengere smitteverntiltak bremser veksten i flere næringer.

Det er hensiktsmessig med en skreddersydd økonomisk politikk for de sektorene som fortsatt sliter, mener sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

– Sentralbanken vil nok være varsomme med å fremskynde renteoppgangen dersom norsk økonomi står på stedet hvil. Det blir en vanskelig spagat for Norges Bank å balansere svak vekst og et brennhett boligmarked, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.

Smittespredningen har som kjent tiltatt igjen. Det vil naturligvis dempe etterspørselen de nærmeste månedene, men med en vaksine på trappene ser allikevel risikoen for et nytt kraftig tilbakeslag ut til å være redusert.

– Tross nokså svak vekst, så indikerer utviklingen overordnet at det sannsynligvis var fornuftig å dra statsbudsjettet tilbake innenfor handlingsregelen. Høy etterspørsel i husholdningene tilsier også at renten settes opp raskere enn om dette var en standard etterspørselsdrevet resesjon, sier Frengstad Bjerknes.

På den annen side er det fortsatt en delt oppgang. Tjenestesektoren er hardt rammet. Samtidig dempes investeringene i våre to største næringer: olje og boligbygging. Det kan bidra til at det tar lengre tid før norsk økonomi igjen går med full kapasitet.

– Med et slikt økonomisk bakteppe vil det være mest hensiktsmessig med en skreddersydd økonomisk politikk for de sektorene som fortsatt sliter, kontra brede og mindre treffsikre tiltak, avslutter Frengstad Bjerknes.

Boligbyggingen i Oslo må økes – det er også et politisk ansvar21.1.2021 08:21:43 CETPressemelding

På landsbasis bygges det boliger i et tempo som er brukbart tilpasset befolkningsveksten, men i Oslo og andre pressområder må boligbyggingen økes for å stagge prisveksten. – Skal utviklingen snus må det være flere byggeklare tomter. Det er et politisk ansvar. De som står uten bolig, for eksempel unge voksne og skilte familier, betaler regningen, sier adm. direktør Bård Folke Fredriksen i NBBL.